fbpx

Fluktuáció – előre jelezve

Bár csak előre tudtuk volna! – Ez a mondat mostanában sokszor hangozhat el vállalatvezetői körben, amikor egy-egy kulcsember látszólag minden előzetes jel nélkül bejelenti távozási szándékát. Ilyenkor bizony már nem sokat lehet tenni, az illető távozik, az elhagyott vezető pedig azon agyal, vajon mit ronthatott el.

Elmegy egy munkatárs. Na, és? Az élet megy tovább – mondhatnánk. Ám vegyük csak sorra, mit is veszítünk ilyenkor! Mindenekelőtt szakértelmet, amely nem csak a hozott, de az időközben felszedett tudást, tapasztalatot, helyismeretet is jelenti. Aztán egy közösség megbomlását, amelyben meghatározott helye, szerepe volt az illetőnek, legyen szó üzleti, technológiai folyamatokról, vagy éppen a személyiségből fakadó értékekről. Az üzletfolytonosság is sérül, a pótlás, az utódlás ugyanis időbe kerül, és nem is biztos, hogy elsőre sikerül. Az üzenete sem igazán jó egy ilyen változásnak, sem befelé, sem pedig kifelé, a piac, a partnerek, az ügyfelek felé. És még az is előfordulhat, hogy a közvetlen versenytárs erősödik az átigazolással.

Könnyen belátható tehát, hogy elemi érdek a munkatársak esetleges távozási szándékát minél előbb felismerni, olvasni a jelekből, és időben lépni, amíg még lehet. Hogyan is valósíthat meg mindez?

Mindenekelőtt meg kell fogalmazni felsővezetői szinten azt a megközelítést, hogy mindenki fontos, mindenkire szükség van. Közvetlen támogatást kell biztosítani a people managereknek képzésekkel, érzékenyítéssel, a kommunikációs készségek megerősítésével, hiszen tudjuk jól, hogy egy szakember a közvetlen főnöke miatt megy, vagy marad egy cégnél.

És szerencsére ma már léteznek olyan megoldások, alkalmazások, early warning rendszerek – immár az Ispiro Consulting portfoliójában is, – amelyek gyorsan, nagy pontossággal előre jelzik, ha a szervezet valamely pontján megnő a kockázat, csökken a motiváció, vagy gyanúsan informalizálódnak a kommunikációs csatornák, amelyek a távozási szándék előjelei.

A humán erőforrás, az ehhez kapcsolódó vállalati kommunikáció üzletileg kritikus tényezővé vált. Nem érdemes kockáztatni, hiszen korai fázisban lépni mindig a legolcsóbb megoldás.

Kapcsolódó bejegyzések