Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de a költségeik egyre nőnek és most már aggasztóan nagy áremelkedést várnak 2025 elejére – írja a HVG. Nyilvánvaló, hogy egy valamennyire is működő versenypiacon az árak emelésének mindig van egy láthatatlan, inkább érezhető korlátja, az a pont, amelyen túl a vevők már nem fizetik meg az áthárított költségeket, és vagy más termékre, márkára minőségre váltanak, vagy elhalasztják a vásárlást, adott esetben lemondanak a terméről, szolgáltatásról. Ez az a pont, vagyis a vevő elvesztésének pillanata, ahonnan nagyon nehéz őt visszaszerezni, így a legtöbb, hosszú távon gondolkodó vállalkozás, ha meg is közelíti ezt a pontot, a kritikus határt nem lépi át.
Ám mi van akkor – például 2025 elején, ahogyan a HVG is említi – , ha az általános költségek (energia, munkaerő, nyersanyagok, logisztika) ára folyamatosan emelkedik, tehát a felülről az említett lélektani ár-határral, alulról pedig a növekvő költségszinttel határolt árrés tartomány szűkül, emiatt csökkenő pályára áll a profit? A cégek számára ez fölöttébb kedvezőtlen helyzet, hiszen azért vannak, hogy profitot termeljenek a tulajdonosoknak. Ilyen esetben érdemes házon belül körülnézni, nincs-e olyan belső tartalék, amely költség oldalról nagyobb mozgásteret biztosít. Van egy jó hírünk, van ilyen: a szervezeti kommunikáció.
Hogyan válik a kommunikáció hatékonysági tényezővé? A válasz roppant egyszerű, lényegében fizikai jelenséggel magyarázható: az áramlással és az ellenállással. Az anyag áramlása akkor a legtökéletesebb, ha nincsenek akadályok előtte: szűkületek, elágazások, érdemi közegellenállás. A vállalatokat mozgásban, életben tartó információ áramlása hasonlóan képzelhető el, tehát a minimálisra csökkentett közegellenállás a cél. A közeg itt szó szerint értendő: szervezeti komplexitás, a folyamatok, azok szereplői, és mindezek megszervezése, optimalizáltsága. Közel 20 éves vállalati kommunikációs szakértői-elemzői múltunk során nem találkoztunk olyan vállalati szervezettel, ahol mindez tökéletesen működött volna. Az általunk elvégzett kommunikációs auditok mindegyike meglepetésként érte a megbízót, hiszen egy így-úgy működőképesnek látott, gondolt kommunikációs rendszer valójában ezerfajta kockázatot és legalább ennyi ki nem használt lehetőséget jelent. Akár a tartalom (információ, adat), az eszközrendszer (kommunikációs csatornák), vagy éppen a kommunikációs kompetenciák (mit is kezdjünk a nálunk lévő információval, és hogyan jussunk hozzá ahhoz, amire nekünk szükségünk van) körét boncolgatjuk, nagyon komoly tartalékokra lelhetünk, nem is túl nagy erőfeszítésekkel.
Ha fogy a profit, ha nyomaszt a költségek emelkedése, ha nagyobb anyagi mozgástérre lenne szükség, érdemes a kommunikációs teret is újragondolni. Szívesen segítünk, ez a mi szakterületünk.