fbpx

Vállalati kommunikáció – ahogyan mi látjuk

És ti mivel foglalkoztok?

– Vállalati kommunikációval.

– Á, szóval ti csináljátok a hírleveleket, szervezitek a rendezvényeket, meg töltitek tartalommal a céges weboldalt, ugye?

– Nos, hát, igen… illetve nem.

A fenti párbeszéd – vagy valami hasonló – nem egyszer lezajlott már felőlünk érdeklődőkkel, amelyet aztán minden alkalommal némi pontosítás, majd egy őszinte felismerés követ: – Hú az de jó! Nem is tudtam, hogy a kommunikáció mögött ennyi minden van…

Mit is jelent a vállalati kommunikáció? Mindent, ami az ott dolgozók, sőt, a vállalattal kapcsolatban lévők (vevők, partnerek) információcseréjéről szól. A kommunikáció ugyanis alapvetően az együttműködés közege. Adatok, információk, hírek, paraméterek, kérdések és válaszok áramlanak a térben, amelyek elsősorban azt célozzák, hogy közösen létrehozzunk, üzemeltessünk, szolgáltassunk, vagy megoldjunk valamit, amit egyedül nehezebb vagy lehetetlen lenne. Ahhoz képest, hogy a vállalati kommunikáció nélkül nincs vállalat, meglehetősen mostoha gyereke ez a vállalatszervezésnek és a folyamattervezésnek.

A kommunikációról mindannyian gondolunk valamit, hiszen a kommunikáció tett bennünket emberré. A vállalati kommunikáció tartalma – mindezek után talán nem meglepően – jóval komplexebb, szélesebb és színesebb. A legtöbben eszközt látunk benne: faliújság, hírlevél, rendezvény, plakát. Ha jobban megerőltetjük magunkat, akkor meeting, mail, telefon, intranet. A gondolkodás ilyen eszköz-központúsága vezet sokszor zsákutcába, hiszen a csatornákba szuszakolt tartalom az esetek többségében kényszerpályára állítja az információt, egyeseket túlterhelve, másokat kihagyva a folyamatból.

Valójában három tényezőre van szükség ahhoz, hogy egy vállalat kommunikációja betöltse funkcióját. Ezek a tartalom, az eszközök, vagyis a csatorna, és a kompetencia. A tartalom hordozza az információt, a csatorna juttatja azt el, és a kommunikációs kompetencia teszi igazán használhatóvá, értékessé. Ez azt is jelenti, hogy a szakmai kompetencia mellett kommunikációsra is szükség van, elsősorban a vezetők részéről.

A korszerű, valóban hatékonyság-központú vállalati kommunikáció ismérve az a felismerés, hogy napi munkánk szervezésének logikája mennyire veszi figyelembe az együttműködést, a hozzáadott érték versenyképes termékké, szolgáltatássá alakítását. Mennyire támogatja a fentről lefelé kommunikáció mellett a lentről felfelé, illetve a horizontálisan zajló információcserét. Hogyan tudja összekapcsolni veszteségmentesen az együttműködő feleket, beleértve az ügyfeleket, partnereket. És mindehhez mennyire teszi alkalmassá saját folyamatait és munkatársait. Vagyis mennyire válik a vállalati kommunikáció a céges értékrendszer és együttműködési kultúra részévé.

A vállalati kommunikáció ma az a versenyelőny, amit fontos felismerni, helyén kezelni és áldozni rá időt és energiát, hogy cégünk az a márka legyen, amit ismernek, elismernek házon belül és kívül.

Kapcsolódó bejegyzések