Ahogyan a hasi-tasi sem kér kódot, a vezetői Employer Branding nagyotmondást sem könnyű fülön csípni. Tele van a padlás a „legek” cégeivel, ahol kiváló csapat, izgalmas kihívások, versenyképes juttatások, családbarát időbeosztás, sőt, ha kell, csocsóasztal is rendelkezésre áll. Neked, kedves munkavállaló pedig nincs más dolgod, mint mindezt kész ténynek tekinteni, bekajálni és belépni. Hogy aztán mindebből mennyi lesz igaz, az más lapra tartozik, és mivel aláírtad a szerződést, egy darabig biztosan a miénk leszel. Kilépni úgyis macerás, azt te sem akarhatod…
Az Employer Branding utóbbi években meghonosodott technológiáira ma már sokan gyanakodva néznek, mert egyre inkább kiderül, hogy ez nem kampány téma, hanem vezetői hozzáállás, hitvallás kérdése. Vagyis a vállalati alapelvek, értékek és az ebből levezethető napi gyakorlat határozzák meg valós tartalmát. Az igazi fokmérője amúgy is a dolgozói elégedettség, vagy éppenséggel a fluktuáció mértéke. Mivel minderről kívülről ítélkezni nem nagyon érdemes, inkább keressünk olyan minősítési tényezőt, amely beszédesebb, hitelesebb, igazabb, mint a vezetői Employer Branding önkép. Ez pedig az Employee Branding, tehát a munkatársakban lecsapódó márkakép, vagyis a kollégák munkahelyükkel kapcsolatos értékítélete.
Egy munkahelyhez sokféleképpen lehet viszonyulni: elviselni, imádni, utálni, ami mind-mind egyéni megélés kérdése. Érdemes belemerüli a szervezet, a közösség hétköznapjaiba, ilyenkor hamar szembejöhet a valóság. Nyilvánvalóan nincsenek csodák: azok a cégek, akik komolyan gondolják és komolyan is veszik, hogy a legfőbb értékteremtő tényező az ember, és minden cselekedetüket, döntésüket ennek figyelembevételével hozzák meg, azok Employee Brandingje vagyis munkavállalói márka megélése tartalmas, értékes lesz. A nagyotmondó, a témával alibiből, kényszerből, muszájból vagy divatból foglalkozó cégvezetők pedig költhetnek akármekkora összegeket, megbízhatják a legmenőbb szakértőket, a nap végén hoppon maradnak. Vagyis ha fontos, hogy stabil, hűséges, motivált, csapatod legyen, érdemes az Employee Brandingre is odafigyelni! Sőt, leginkább erre! Hogy miért?
Általánosságban elmondható, hogy a munkatársak véleménye egy cégről két-háromszor nagyobb súllyal esik latba egy munkahely megítélésekor, mint a vezetők által kommunikált kép. Ezt manapság leginkább a közösségi térben lehet erősíteni, megmutatni, de például már a toborzási kommunikációban, illetve az onboarding folyamat során sok minden a felszínre kerülhet. Az erős Emoployer Brandinget felmutatni tudó munkahelyek nem csak az új munkaerő bevonzásában jelenthet előnyös pozíciókat, alacsonyabb toborzási költségeket, hanem a meglévő munkatársak közérzetére, hatékonyságára is kedvezően hatnak, vagyis az elvándorlás is alacsonyabb lehet.
Összefoglalva: eljött az ideje, hogy ne azon erőlködjünk, hogy cégünk a tökéletes munkahely legyen, ahol a kollégáink majd szeretnek dogozni, hanem hogy olyan környezetet alakítsunk ki, amilyet munkatársaink szeretnének, hogy a legjobbat nyújthassák mindannyiunk (cég és egyén) számára. Aprónak tűnő, de lényeges különbség.