A cégek emberekből állnak, akiket közös célok, közös sikerek, vagyis együttműködés tesz kollégákká. Az együttműködés kötőszövete pedig a kommunikáció. Tehát nagyon fontos, stratégiai dologról van szó. Ezért is talány, hogy miért okoz gondot meglehetősen sok szervezetben a kommunikáció tervezése, szervezése és felügyelete.
Ha már a felügyeletnél tartunk, a legfontosabb kérdés az, hogy hol is van szakértő kézben a vállalati belsőkommunikáció. Mitől függ a sikere, mi kell hozzá, hogyan szolgálhatja legjobban az értékteremtést? A legjobb helye nyilván ott van, ahol megvan a szakszerűség, amely üzletértéssel, stratégiai gondolkodással párosul. Ez lehet kommunikációs szervezeti egység, lehet az adott főtevékenységhez – gyártás, szolgáltatás – közeli operáció, lehet a HR, vagy lehet akár a vezérigazgatói kabinet is.
A gond ott kezdődik, ha senkié, vagy – ami legalább ekekora probléma – többeké az ambíció. Ez utóbbi eset igen sok fejfájást okozhat, hiszen rivalizáláshoz vezethet, ami – mint tudjuk – meglehetősen energiaigényes dolog. Ilyen esetekben nem számíthatunk belátásra, „okos enged” hozzáállásra, hiszen a vállalati hatalmi játszmák lényege éppen az, hogy ki mit tud maga alá hajtani, ezáltal erőforrást szerezni és fontosságot növelni.
Az ilyen játszmák gyakoriak, megoldásuk azonban legtöbbször nem is olyan bonyolult. Kell hozzá egy lényeglátó irányítási perspektíva, amely a vezető, vezetés irányából jelölheti ki a főbb célokat, és ehhez rendeli hozzá a folyamatokat, erőforrásokat, és építheti ki a szükséges kompetenciát. Kellenek hozzá jól átgondolt folyamatok, amelyek nem sziget szerűen léteznek, hanem egymáshoz illesztve, egymásra épülve alkotnak olajozott gépezetet. És kell hozzá egy dinamikus, a környezetet folyamatosan elemző, értelmező irányítási modell, amely segít a célokat és az eszközöket nem összekeverni. Innentől kezdve már nem az a kérdés, hogy hová is tartozik egy adott feladat, hanem az, hogy hol van a legjobb helyen, hogyan hozható ki belőle a legtöbb. Vagyis ha kell, akár térfelet is lehet cserélni. Miért is ne?