Elon Musk nem akárki. Jó pár sikeres céget hozott már össze életében, volt bajban is, felállt és ment tovább, előre, felfelé, mígnem megérkezett a világ tetejére, anyagilag mindenképpen. A PayPal, a Neuralink, és a SpaceX mellett a Tesla talán az amely ámulatba ejtette a világot az elmúlt években. Igazi diszruptív történet, amely a legérzékenyebb pontján találta telibe a világ autóipai óriásait, és ért fel a csúcsra 2024-re, számtalan meghatározó autós nemzet eladási listáját vezetve, immár szemmel látható profitot termelve tulajdonosának. A formabontó, stílusteremtő dizájn, a merész, innovatív technológia divatot teremtett annak ellenére is, hogy a német gyártási minőséghez szokott európai piacon mosolyogtak, néha megdöbbentek a helyenként tapasztalható hanyag összeszerelési minőségen. A Tesla jött, látott, győzött, és ami mindezt megfejelte, hogy státusszimbólummá vált, a környezettudatos, jómódú, technológiailag érzékeny vásárlók imádták, és büszkén vállalták fel a márkát, és mindent, ami ezzel járt. Teljes győzelem, és egyszer csak…
Jött valami, ami ezt a csodát röpke fél év alatt romba döntötte. A Tesla 2022-ben a világ 8-ik legértékesebb márkája volt, és úgy tűnt, egyenes az út a csúcsra. Ám olyasmi történt, amire senki sem gondolt: épp a tulajdonos, Elon Musk egyre különcebb viselkedése, egyre harsányabb közéleti megnyilvánulásai, egyre aktívabb politikai szerepvállalása elkezdte erodálni a Tesla-nimbuszt, 2024 végén már a 12-ik helyen tanyázott a márkarangsorban, és volt innen hova zuhanni. Trump elnökké választása és a bizarr beiktatási ceremónia, ahol Musk szélsőjobbos mozdulatai, illetve a szélsőséges politikai erők melletti nyílt kiállása óriási megdöbbenést, majd felháborodást keltettek, elindított egy lavinát, amely azóta is megállíthatatlan. Tesla megrendelések világméretű visszamondása csak a kezdet volt. 60-80 %-os rendelésállomány visszaesése egy eleve alacsony profittartalmú szektorban életveszélyes helyzetet teremtett. Ám itt nem állt meg a vevők kritikája: autók felgyújtása, kereskedések lefújása festékkel, Tesla logók átragasztása a tulajdonosok autóin, sőt az autók tömeges piacra dobása, így elértéktelenődése jelezték, hogy valami nagyon nem stimmel a márka megítélése körül. Pedig az autóval nem történt semmi drámai, az autók működtek, tették a dolgukat, szolgálták gazdájukat, mint eddig. A piac viszont bitang erős üzenetet küldött: igen is számít, hogy egy márka mögötti értékcsomag üzenete pontosan mit is tartalmaz. És a Musk által a világba kiáltott üzenetből nem kért.
Musk vette az üzenetet, – nem is tehetett mást – ha menteni akarta a menthetőt. Feladta kormányzati pozícióját, kiszállt a politikából, és most a SpaceX és főleg a Tesla megmentésére fog koncentrálni.
Történelmi léptékkel mérve másodpercek alatt omlott tehát össze valami, aminek korábban hihetetlen értéke volt, jelezve, mennyire érzékeny dolog egy márka megítélése. Nem csak tárgyként tekintünk egy termékre, annak használata, viselése, igénybevétele egyben demonstrációja is annak, ami fontos nekünk. Lesz-e feltámadás a Tesla számára? Nem kizárt, de az is biztos, hogy ha sikerül is megfordítani a zuhanást, a Tesla már nem lesz ugyanaz a brand, mint azelőtt. Komoly sebhelyet, heget visel majd magán, annak mementójaként, hogy még a világ leggazdagabb embere sem tehet meg bármit a saját termékével, büntetlenül.