fbpx

Jóból legjobbnak lenni – kommunikációval

Korábban készítettünk már egy összefoglalót a legkülönbözőbb vállalatoknál, kisebb-nagyobb  szervezeteknél az elmúlt 15 évben elvégzett vállalati kommunikációs feltáró munkánk legizgalmasabb tanulságairól, a levonható következtetésekről. Ebben szót ejtettünk arról, hogy a kommunikáció hármas struktúrájából (tartalom, eszköz/csatorna, kompetencia) mennyi és milyen formában szolgálja az üzleti, szervezeti célokat, és ezek diszfunkciói milyen tüneteket és problémákat okozhatnak. Ez a számunkra mérhetetlenül értékes tapasztalat tömeg egyértelműen megerősített bennünket abban a hitünkben, hogy a kommunikáció valóban kritikusan fontos tényezője és elsődleges sikerkritériuma a hatékony működésnek, ezért is fura, hogy a legtöbb helyen nem foglalkoznak tudatosan a kommunikációs struktúra kialakításával, üzemeltetésével, fejlesztésével. Pedig a várható előnyök önmagukért beszélnek:

  • A kommunikáció átgondolttá tesz: ha valamit el akarok mondani, ha üzenetet akarok átadni, annak az első lépése, hogy átgondolom, megtervezem, felépítem a mondandómat. Vagyis rákényszerít arra, hogy struktúrát, formát alakítsak ki, ás megfogalmazzam a célomat, amit el szeretnék érni.
  • A kommunikáció erősíti a személyességet: nem vagyunk gépek (szerencsére), így nem algoritmusok, hideg adatok vezérelnek bennünket kapcsolatainkban, hanem érzelmek, szimpátia, rokonszenv (vagy ezek hiánya), emellett érdekek, viszonyok, elsődleges és másodlagos szándékok is. Ettől lesznek kapcsolataink emberiek, hitelesek, és ha mindezzel jól sáfárkodunk, sokkal többet ki tudunk hozni a rendszerből, mint azok, akik ezt alul becsülik
  • A kommunikáció dinamikus: minden pillanatban új helyzetben vagyunk, így amit tegnap megállapítottunk és elmondtunk, az ma akár egészen más összefüggésben is megjelenhet. Vagyis a kommunikációval nem lehet végezni, azt nem lehet kipipálni, a kommunikáció céges létünk folyamatos és állandó velejárója, tehát ettől lesz friss a tudásunk.
  • A kommunikáció figyelmet közvetít: a testbeszéd, a kérdezéstechnika, az értő figyelem olyan eszközök, amelyek révén el tudjuk nyerni a másik bizalmát, együttműködését, vagyis be tudjuk vonni az értékteremtésbe. Hiszen ne feledjük: az üzlet képlete, hogy egy meg egy több legyen, mint kettő!
  • A kommunikáció juttatás: az előző gondolatot folyatva egy vezető dedikált figyelme beosztott kollégái felé azt üzenik, hogy fontos vagy, számítok rád, kellesz a csapatba. Ennél nagyobb motiváció az egyén számára pedig kevés van. A jól megfizetett, ám vezetőjüktől a figyelmet nem megkapó munkatárs nagy eséllyel hagyja ott vezetőjét és így a céget, mint az, akik élvezi ezt a figyelmet.

A jól felépített vállalati kommunikációs rendszer, a fókuszált, releváns tartalomra törekvés, a jól karbantartott kommunikációs eszközrendszer, illetve a folyamatosan fejlesztett kommunikációs kompetencia pontosan azt a pluszt teszi hozzá a cég működéséhez, amitől a jókból kiválóak lehetnek.

Kapcsolódó bejegyzések