Ki ne hallott volna ilyen kifejezéseket vállalati közösségekben: „marketing duma”, vagy „ez szakmai kérdés, nem marketing…”. Nagyobb vállalati struktúrákban, mondjuk, ahol van külön csapat a vállalati kommunikációt szervezni, sokszor kerül kellemetlen helyzetbe a marketinges kolléga. Alulról, oldalról izélgeti a kereskedő, a termék menedzser, hogy nem jók a számok, nem fogy a termék, nem hoztuk a negyedéves tervet, vagyis „nem jó a marketing”. Nyilván! Stresszeli az ügyvezető, aki lépten-nyomon a konkurencia hirdetésébe, sajtóanyagába botlik, sőt még otthon, a családban is azt hallja, hogy „gyenge a kommunikációtok, papa!” Mérvadó visszajelzés… Nem segít a helyzeten a pénzügyi vezető, vagy éppen az anyavállalati komisszár, aki szerint túl sokat költ a cég marketingre, ezért a következő negyedévben számíthatunk büdzsévágásra. Lehet csodát tenni. Ugye, ismerős? Szakember legyen a talpán, aki ezek után még kihívást és örömöt talál a marketing munkában. Bizony sokszor magányosnak érezheti magát az ember egy ilyen pozícióban, mintha csak neki lenne fontos, hogy előre menjenek a dolgok. A legtöbb munkatárs nem érti, miért is lenne ő a márka nagykövete, miért nem mindegy, hogy hogyan veszi fel a telefont és hogy elküldi-e melegebb éghajlatra az ügyfelet, vagy éppen segít neki, vagy egy projekt sikeres lezárása után miért fontos azt a nyomorult két oldalt összerakni, amiből aztán sajtóanyag, vagy éppen referenciaanyag készülhet. A marketinges csak marketingeljen, a többiekre ez nem vonatkozik… Ám lassan eljön az igazság pillanata, melyet a közösségi média jelensége hozott el számunkra. Gyökeresen változnak a médiafogyasztási szokások, a kommunikációs felületek, lassan bárki médiagazdává válhat. A deklaratív vállalati kommunikáció napjai meg vannak számlálva, többé már nem elég kilökni az információt valamely felületre, és várni a betérő kedves vendéget. Ma már beszélgetni szokás az ügyféllel, társalogni, barátkozni, bekéredzkedni hozzá, az ő klubjába, szakmai közegébe. Nem elég kampány jelleggel tartalmat összedobni, a tartalom 365 napos feladattá kezd válni. Az ügyfél, a partner, ha már egyszer közel engedett magához, törődést igényel, válaszokat kérdéseire, a figyelem fenntartását, melyhez a korábbinál sokkal nagyobb belső apparátus szükséges. Ha tényleg olyan jó a termék, kedves termék menedzser, adj róla érdekes információkat! Ha valóban olyan jóban vagy az ügyféllel, tisztelt kereskedő, beszélgess vele aktívan a fórumok valamelyikén! Ha komolyan veszed a kapcsolatépítést, drága menedzsment, hajrá, lehet benne részt venni! A marketing e folyamatban nem oldódik fel, sőt, igazi értelmet nyer: összvállalati méretű marketing játék indul, ahol a cég végre tényleg bebizonyíthatja, hogy a vevő mindenekelőtt. A marketing az egyik legszebb szakma a világon. És most mindebben osztozhatnak a többiek is. Ja, és ez nem lehetőség, ez a feladat!
Kapcsolódó bejegyzések
Lehet-e saját médiumunk? Ez az izgalmas kérdés foglalkoztat bennünket már egy ideje. Kell-e saját médium egyáltalán? Aki dolgozott már mondjuk … Tovább
Vissza-vissza térő téma a PR a szakmai beszélgetésekben, ami azt is mutatja, valami nincs a helyén ezzel kapcsolatban. A legutóbbi, … Tovább
„Gyakori félreértés, hogy a digitális korban az okoseszközeink számával párhuzamosan a kommunikációnk minősége is fejlődik – pedig ez nem igaz. … Tovább
Több évtizeddel a rendszerváltás után valami megmagyarázhatatlan oknál fogva még mindig nem értjük igazán a piacgazdaság alapjait. Ez ugyanis elvileg … Tovább
Egy általam nagyra becsült konferenciaszervező egyszer viccesen azt találta mondani, hogy egy konferencia legértékesebb része a szünet. Ettől a kijelentésétől … Tovább
A vállalati szférában sok szó esik tőkéről, hatékonyságról, stratégiáról – de meglepően keveset beszélünk arról, hogyan alakulnak ki a döntések … Tovább
A vállalatok kommunikációjára is vonatkoznak íratlan szabályok, amelyekhez való igazodás igen komoly imázsértékkel is bír. Az íratlanság természetesen azt jelenti, … Tovább
Lehet-e tanulni a multiktól? Vagy esetleg a multik is tanulhatnak a kis- és közepes cégektől? Talán tudod, talán nem, immár … Tovább
Teljesen jogos és helyes állásfoglalást fogalmazott meg a Magyar PR Szövetség az úgynevezett PR cikkek elburjánzásának káros hatásairól. Való igaz, leértékeli a … Tovább
És akkor most beszéljünk – az ügyfélről. Ő az üzlet meghatározó tényezője, így sosem lehet eleget tudni róla. Sok vállalat … Tovább
„Elkötelezettek vagyunk bolygónk védelmében, a fenntarthatóság eszméje mentén szervezzük tevékenységünket. Érzékenyek vagyunk környezetünkre, odafigyelünk arra, hogy az egyenlő elbánás elve … Tovább
Ki gondolta volna néhány évvel ezelőtt, hogy az internet technológiából eszközzé, majd jelenséggé, élettérré, és mindemellett generációs kultúraváltóvá válik. Ma … Tovább
Blokádra, tüntetésre, útlezárásokra ébredtek a gyanútlan pestiek január 18-án reggel. A taxisok egy részénél a jelek szerint most telt be … Tovább
Puzsér Róbert nemzeti intézmény, egy valódi kincs. Amint annak idején Nagy Feró a nemzet csótányaként röhögött bele az akkori rendszer … Tovább
Mindig irigykedve figyelem Olaszországot, amely amellett, hogy lazán veszi az életet és meg tudja élni a mindennapok szépségeit, sikeres, erős … Tovább
