Mindenki szeretne hasonlítani a képzeletében lakó optimális Én-hez, aki fiatalabb, kevésbé ráncos és mindenekelőtt jóval karcsúbb, izmosabb, fessebb, mint ami a fránya tükörben látható. Milliárd dolláros üzlet épült erre a vágyakozásra, illetve arra, hogy legtöbbünk úgy szeretne eredményt elérni, hogy ezért érdemi erőkifejtést ne kelljen tennünk. A megoldást arcunkba is tolják az erre szakosodott cégek: garantált fogyás napi három piros pirula bevételével. Semmi sport, semmi koplalás, csak a három csodapirula. Ismerős?
Ha a cégemben túl nagy a jövés-menés, nem tudom megtartani kulcsembereimet, itt is megvan a csodaszer: rendelek egy Employer Branding projektet, az biztosan megold mindent. Valóban?
2019-ben céges HR körökben az egyik legtöbbet keresett kifejezés minden bizonnyal az Employer Branding volt. Nem csoda, hiszen a tünet, vagyis a fluktuáció felgyorsulása, a szakemberhiány nagyon sok vállalatnál megjelent, jelentős felfordulást, komoly fejfájást okozott, sőt, nem egy helyre tartósan be is fészkelte magát. Sárkány ellen sárkányfüvet, elvándorlás ellen pedig munkáltatói márka projektet kell alkalmazni – gondolhatjuk. Pörög is az EB biznisz, új cégek is alakulnak rá és ez jól van így, hiszen a kereslet mindig kínálat után kiált, a kör bezárul.
Ahogyan telnek a hónapok, már futnak is ki az első ilyen jellegű projektek, és választ kaphatunk végre a mindenkit érdeklő kérdésre: valóban megváltozott a megtartó, bevonzó képesség? Megerősödött a humán erőforrás állomány? Sikerült az üzleti célok kiszolgálására, megvalósítására a megfelelő számú és minőségű kollégát becserkésznünk? Összetartóbb lett a közösség?
Minden bizonnyal megvannak erre a belső válaszok, amelyek nagy valószínűséggel vegyes képet fognak mutatni. Vélhetően nem kevesen lesznek a csalódott megbízók, akik tényleg csodaszerként rendeltek az EB szérumból, bevették azt, majd – nem történt érdemi változás. Vagyis az elhatározásból a „no sports” része teljesült, nem igazán változtattunk máson, csak hangosabban és kreatívabban, az összes “cool” közösségi csatornát is felhasználva kommunikáltuk, hogy mi aztán egy nagyon jó cég vagyunk ám. A gyors és garantált fogyás viszont elmaradt. Csalódás, skandallum, stb.
A hiba – nem meglepő módon – ott keresendő, ahol a csodafogyi szer esetében is: nem elég a szándék, keményen változtatni kell a korábbi, elhízást, elpuhulást eredményező életstíluson, gyakorlaton. De hát logikus is, hiszen ha mindent ugyanúgy csinálok, mitől változnának a dolgok? És valóban: ha a vállalat munkatárs-képe, a vezetői attitűd nem változik, ha a főnök továbbra sem tekinthető példaképnek, ha az együtt dolgozás körülményei, eszközei, feltételei még mindig problémásak, ha a kommunikáció folyamatosan elakad, ha az átlagos kolléga továbbra sem érti, hogy napi munkájának mi is a valós értelme, célja, lényege, akkor mitől változna meg a cégről alkotott kép, amit a márka testesít meg?
Akkor hát felejtsük el az Employer Brandinget? Semmiképpen sem! Sőt, építsük be stratégiai céljaink közé! Viszont fogadjuk el a tényt, hogy ez nem kampánytéma, nem egy letudható feladat, hanem egy életmód, ahogyan magunkat, a céget, a munkatársainkat szemléljük, ahogy a céget nap, mint nap megéljük. Az Employer Branding fentről határozódik meg, de lentről felfelé telik meg tartalommal, értelemmel. Dobjuk ki a pirulát, gyűrjük fel az ingujjat és váltsunk életmódot. Munkásabb, tovább tart, de működik. Mi pedig örömmel segítünk ebben.