Nem is volt olyan régen, amikor a vállalkozások egyik rémálma a növekedési csapda volt: túl gyors felfutás, túlfűtöttség, kontrol alól kikerült bővülés, a költségek elszaladása, nyakra-főre felvett kollégák, új telephelyek és piacok, újabb és újabb kampányok, majd új, nagyobb irodaház, mint utolsó, intő jel, végül pedig a minden előzmény nélküli beszakadás, az összeomlás. Se szeri, se száma a példáknak, biztosan mindenki ismert, ismer hasonlót. Többségük végleg feladta, egy részük más méretben, megfontoltabban és néhány „üzleti kék folttal” folytatni tudta, amit elkezdett. Nem is olyan régen tehát ez általános volt, ma pedig egészen mást kell szokniuk a cégeknek: a csökkenés menedzselését. Csökkenés menedzsment. Furán cseng, ugye? A kapitalizmus ugyanis éppen nem erről szól, hanem a növekedésről. Növekedésből lesz a profit, a piaci részesedés, az árrés, a beruházás, az innováció, a marketing, a terjeszkedés, a felvásárlás, vagyis az előrelépés. No, de mi van akkor, ha minden összeesküszik ellenünk, és nem tudunk nőni, ráadásul huzamosabb ideig. Mit kell ilyenkor csinálni? Ugye, hogy nem is egyszerű a válasz? Lássuk csak: lehet mondjuk elhagyni a szektort és kiszállni a játékból. Lehet belemenni egy gyilkos árversenybe, és reménykedni, hogy az ellenfeleknek kevesebb a tartalékuk, a lelkierejük, és hamarabb adják fel, mint mi, így akár jól is kijöhetünk a dologból. Persze az is előfordulhat, hogy a ebben a pókerjátszmában mindenki blöfföl és a nap végén együtt vérzünk el. Mert sokáig árat csökkenteni büntetlenül nem lehet, hiszen elfogy az a bizonyos szufla, amiből a bővített újratermelés üzemeltethető. Tehát ez sem igazi megoldás. A harmadik választás a legnehezebb, de a legizgalmasabb: kitörni! Új utakat keresni, innoválni, fejleszteni, modellt, paradigmát váltani. Talán nem meglepő, hogy ez utóbbiért lelkesedünk mi is, így ezekről osztjuk majd meg gondolatainkat a soron következő jegyzetekben.
Kapcsolódó bejegyzések
Miért, mit hozzon? A Coca Cola trónfosztásától hangos a szaksajtó a Best Global Brands 2013. évi listájának publikálása óta. Valóban, … Tovább
Kevesebb szó esett mostanában oldalainkon a kis- és közepes vállalkozásokról, pedig ha valahol nagy szükség van tudatos piacépítésre, stratégiaalkotásra, marketing, … Tovább
És akkor most beszéljünk – az ügyfélről. Ő az üzlet meghatározó tényezője, így sosem lehet eleget tudni róla. Sok vállalat … Tovább
Az ember minél többet foglalkozik marketinggel, annál összetettebnek látja. Ezért is tekinthető ez az egyik legnagyszerűbb üzleti tevékenységnek. Sosem lehet … Tovább
Talán az egyik legszebb, legfelemelőbb feladata a humán erőforrásért felelős vezetőnek, hogy ő az első, aki a belépő új munkatársat … Tovább
Blokádra, tüntetésre, útlezárásokra ébredtek a gyanútlan pestiek január 18-án reggel. A taxisok egy részénél a jelek szerint most telt be … Tovább
Csodáljuk a Ferrarikat. Miért is? Mert gyönyörűek. Persze elképesztően gyorsak, ördögien hangosak, félelmetesen kihegyezettek, de mindenekelőtt csodálatosan szépek. Ha nem … Tovább
Erős brand kell-e egy startupnak, vagy sem? A válasz nem annyira egyértelmű, mint elsőre gondolhatnánk. Tegyük fel, hogy például van … Tovább
Konferenciázni szeretünk, hiszen ott sok okosság hangzik el, fel lehet töltődni, ki lehet kapcsolni, sőt, ismerkedni, barátkozni, tájékozódni is lehet szűkebb, … Tovább
Az elmúlt két-három évben kétségbeesett jelzéseket hallhatunk vállalatoknál, konferenciákon is arról, hogy a fluktuáció miatt elfogytak a tartalékok. Holott korántsem … Tovább
Nem először esik szó a Cégébresztőről, de most újabb szakaszába lép az Upfront Media és az Ispiro Consulting közös kezdeményezése. Elindult a Cégébresztő … Tovább
Az evolúció nem tervez, hanem gányol – állította Mérő László egy beszélgetés során nemrégiben. Állítása nyilván a törzsfejlődés azon jellegzetességére … Tovább
Szakértő külső szemként áttekintjük, átvilágítjuk az adott vállalkozás üzleti modelljét, elemezzük, értékeljük az eddig megtett utat és megkeressük a lehetséges … Tovább
A cégeknek sokkal több időt kellene fordítaniuk termékfejlesztésre, a felhasználói igények jobb megismerésére, és kevesebbet megbeszélésekre, PPT prezentációkra, a költségek, … Tovább
Vajon milyen lehet a 67%-kal fényesebb haj, az ötszörös tisztítóerő, vagy mondjuk a hét ponton hatékony száj higiénés védelem? Bevallom, … Tovább
