Nem is volt olyan régen, amikor a vállalkozások egyik rémálma a növekedési csapda volt: túl gyors felfutás, túlfűtöttség, kontrol alól kikerült bővülés, a költségek elszaladása, nyakra-főre felvett kollégák, új telephelyek és piacok, újabb és újabb kampányok, majd új, nagyobb irodaház, mint utolsó, intő jel, végül pedig a minden előzmény nélküli beszakadás, az összeomlás. Se szeri, se száma a példáknak, biztosan mindenki ismert, ismer hasonlót. Többségük végleg feladta, egy részük más méretben, megfontoltabban és néhány „üzleti kék folttal” folytatni tudta, amit elkezdett. Nem is olyan régen tehát ez általános volt, ma pedig egészen mást kell szokniuk a cégeknek: a csökkenés menedzselését. Csökkenés menedzsment. Furán cseng, ugye? A kapitalizmus ugyanis éppen nem erről szól, hanem a növekedésről. Növekedésből lesz a profit, a piaci részesedés, az árrés, a beruházás, az innováció, a marketing, a terjeszkedés, a felvásárlás, vagyis az előrelépés. No, de mi van akkor, ha minden összeesküszik ellenünk, és nem tudunk nőni, ráadásul huzamosabb ideig. Mit kell ilyenkor csinálni? Ugye, hogy nem is egyszerű a válasz? Lássuk csak: lehet mondjuk elhagyni a szektort és kiszállni a játékból. Lehet belemenni egy gyilkos árversenybe, és reménykedni, hogy az ellenfeleknek kevesebb a tartalékuk, a lelkierejük, és hamarabb adják fel, mint mi, így akár jól is kijöhetünk a dologból. Persze az is előfordulhat, hogy a ebben a pókerjátszmában mindenki blöfföl és a nap végén együtt vérzünk el. Mert sokáig árat csökkenteni büntetlenül nem lehet, hiszen elfogy az a bizonyos szufla, amiből a bővített újratermelés üzemeltethető. Tehát ez sem igazi megoldás. A harmadik választás a legnehezebb, de a legizgalmasabb: kitörni! Új utakat keresni, innoválni, fejleszteni, modellt, paradigmát váltani. Talán nem meglepő, hogy ez utóbbiért lelkesedünk mi is, így ezekről osztjuk majd meg gondolatainkat a soron következő jegyzetekben.

Kapcsolódó bejegyzések

Talán az egyik legszebb, legfelemelőbb feladata a humán erőforrásért felelős vezetőnek, hogy ő az első, aki a belépő új munkatársat … Tovább
Nagyszerű dolog kitalálni valamit, amit aztán kiviszünk a piacra, vevőt keresünk hozzá, eladjuk és a bevételnek nagyon örülünk. A folyamat … Tovább

Az ember minél többet foglalkozik marketinggel, annál összetettebnek látja. Ezért is tekinthető ez az egyik legnagyszerűbb üzleti tevékenységnek. Sosem lehet … Tovább

Megdöbbentette a közvéleményt a Volkswagen motorokkal kapcsolatos csalás híre. A dízelmotorok szoftvereit manipulálta a gyártó úgy, hogy az észlelje, ha … Tovább
Az autóépítésben vannak platformok, amelyek meghatározzák a rá tervezett kocsi minden lényeges paraméterét, karakterét, méretét, súlyát, hajtásláncát. Az elmúlt években … Tovább
A növekedés megtorpanása akár egy jó lehetőség is lehet számunkra, ha képesek vagyunk kezünkbe venni a történések irányítását. A sokak … Tovább
A cég én vagyok! – ismerős mondat, sok cégtulajdonos vezette már így sikerre vállalkozását. A cégalapítás, a piaci pozíciókért való … Tovább

Elektronikus kereskedelemmel foglalkozó konferencián voltam vendég előadó. Közvetlenül előttem Klapka Gyuri bácsi, az „aranyember”, mesélt vicceseket, és nevettette meg a … Tovább
A Facebook a csúcson van, és lassan elindul a hanyatlása – olvasom az éppen a Facebookra kitett publikációban. Képtelenség ugyanis … Tovább

Új elnöke van Amerikának. Ez izgalmas. Az új elnök személye, illetve az általa képviselt irányvonal tartalma még izgalmasabb. Ám leginkább … Tovább
A cégeknek sokkal több időt kellene fordítaniuk termékfejlesztésre, a felhasználói igények jobb megismerésére, és kevesebbet megbeszélésekre, PPT prezentációkra, a költségek, … Tovább

A reklámadó ügye túlmutat egy szektor, a reklámipar belügyén. A reklámot lehet szeretni, nem szeretni, piacgazdasági szerepe azonban meghatározó: a … Tovább

Ülök egy szakági kiállítás hivatalos megnyitóján. A kiállítási csarnokban a szokásos zsivaj, zenefoszlányok, speeker motyog a mikrofonba az egyik standon, … Tovább

Minden valamire való marketing stratégia egyik alapja a szegmentáció: olyan fogyasztói, felhasználói, vásárlói csoportokat alkotni, amelyek igényei hasonlóak, így elérésük … Tovább