Nem is volt olyan régen, amikor a vállalkozások egyik rémálma a növekedési csapda volt: túl gyors felfutás, túlfűtöttség, kontrol alól kikerült bővülés, a költségek elszaladása, nyakra-főre felvett kollégák, új telephelyek és piacok, újabb és újabb kampányok, majd új, nagyobb irodaház, mint utolsó, intő jel, végül pedig a minden előzmény nélküli beszakadás, az összeomlás. Se szeri, se száma a példáknak, biztosan mindenki ismert, ismer hasonlót. Többségük végleg feladta, egy részük más méretben, megfontoltabban és néhány „üzleti kék folttal” folytatni tudta, amit elkezdett. Nem is olyan régen tehát ez általános volt, ma pedig egészen mást kell szokniuk a cégeknek: a csökkenés menedzselését. Csökkenés menedzsment. Furán cseng, ugye? A kapitalizmus ugyanis éppen nem erről szól, hanem a növekedésről. Növekedésből lesz a profit, a piaci részesedés, az árrés, a beruházás, az innováció, a marketing, a terjeszkedés, a felvásárlás, vagyis az előrelépés. No, de mi van akkor, ha minden összeesküszik ellenünk, és nem tudunk nőni, ráadásul huzamosabb ideig. Mit kell ilyenkor csinálni? Ugye, hogy nem is egyszerű a válasz? Lássuk csak: lehet mondjuk elhagyni a szektort és kiszállni a játékból. Lehet belemenni egy gyilkos árversenybe, és reménykedni, hogy az ellenfeleknek kevesebb a tartalékuk, a lelkierejük, és hamarabb adják fel, mint mi, így akár jól is kijöhetünk a dologból. Persze az is előfordulhat, hogy a ebben a pókerjátszmában mindenki blöfföl és a nap végén együtt vérzünk el. Mert sokáig árat csökkenteni büntetlenül nem lehet, hiszen elfogy az a bizonyos szufla, amiből a bővített újratermelés üzemeltethető. Tehát ez sem igazi megoldás. A harmadik választás a legnehezebb, de a legizgalmasabb: kitörni! Új utakat keresni, innoválni, fejleszteni, modellt, paradigmát váltani. Talán nem meglepő, hogy ez utóbbiért lelkesedünk mi is, így ezekről osztjuk majd meg gondolatainkat a soron következő jegyzetekben.

Kapcsolódó bejegyzések

Új elnöke van Amerikának. Ez izgalmas. Az új elnök személye, illetve az általa képviselt irányvonal tartalma még izgalmasabb. Ám leginkább … Tovább
Sokan vagyunk, akik “rákattantunk” a virtuális közösségekre. Vagyunk jó páran, akik a barátkozás mellett szakmai kapcsolatokat is ápolnak itt, és bizony … Tovább

Nagy általánosságban nyilván nem, de bizonyos tekintetben és területeken érdemes lehet ezt végiggondolni. Ha a HR lenne az új marketing, … Tovább

A vállalatok kommunikációjára is vonatkoznak íratlan szabályok, amelyekhez való igazodás igen komoly imázsértékkel is bír. Az íratlanság természetesen azt jelenti, … Tovább
Úgy másfél évtizeddel ezelőtt az akkori Matáv (ma Telekom) a vezetékes telefon fontosságát és nélkülözhetetlenségét sulykolta reklámkampányában, azt üzenve, hogy … Tovább

Mindennek ára van. Azt, hogy ez az ár milyen legyen, elvileg a piacgazdaság dönti el, hiszen a verseny nem tűri … Tovább
Nagyszerű dolog kitalálni valamit, amit aztán kiviszünk a piacra, vevőt keresünk hozzá, eladjuk és a bevételnek nagyon örülünk. A folyamat … Tovább

Egy konferencia akkor jó, ha általa gondolati morzsákkal lesz gazdagabb az ember. Én egy kisebb cipónyira elegendő morzsát gyűjtöttem magamnak … Tovább

Elektronikus kereskedelemmel foglalkozó konferencián voltam vendég előadó. Közvetlenül előttem Klapka Gyuri bácsi, az „aranyember”, mesélt vicceseket, és nevettette meg a … Tovább

Vajon milyen lehet a 67%-kal fényesebb haj, az ötszörös tisztítóerő, vagy mondjuk a hét ponton hatékony száj higiénés védelem? Bevallom, … Tovább

Vajon több rozsos kenyér fogy-e, ha egy kenyérgyár munkatársai blogolnak? Több autót tud-e eladni egy használtautó kereskedő, ha vicces kommentekben … Tovább

Ha hinni lehet a híreknek, utolsó napjait éli egy olyan világmárka, amely nem is olyan régen még felboríthatatlannak, megrendíthetetlennek, elpusztíthatatlannak … Tovább

Május 15-tól egy hónapon át vehető igénybe a GOP-2014- 3.3.4. pályázat, melyet a versenyképes IT szektor támogatására szervez az IVSZ. … Tovább

2010 nyarán és őszén két különleges céggel ismerkedtünk meg. Augusztusban a lövői Roto Elzett Certa, októberben pedig a NEXON lett … Tovább

Egy kedves hölgyismerősöm gyakran mondja, hogy a nőket nem szabad hibáztatni a csacsogás-kényszerük miatt, hiszen ez az őskorból rajtuk maradt … Tovább