Az evolúció nem tervez, hanem gányol – állította Mérő László egy beszélgetés során nemrégiben. Állítása nyilván a törzsfejlődés azon jellegzetességére utalt, melynek révén egy kiindulási állapotból kiszámíthatatlan végeredmény válik annak függvényében, hogy a fejlődési folyamat alatt milyen behatások érik az adott fejlődő szervezetet. Biztosan mindenki látott már apró növényre dőlt virágcserepet, amely az akadályt észlelve úgy oldotta meg a problémát, hogy megemelte, majd megkerülte az akadályt. A növény ugyan tovább fejődött, de a törzse ferde maradt. Hasonlóan torzulhat, módosulhat egy másik fajta szervezet, a vállalat is az évek során. A fehér asztalnál okosan megtervezett kiindulási állapot, a gondosan kiszámolt képletek, a vélelmezett külső hatások, fejlődési opciók a legritkább esetben válnak valóra. Mindig van egy olyan tényező, amely eltérít az előre megrajzolt növekedési pályától. A szervezet persze alkalmazkodik, a hatást ellenhatás követi. Aztán jön egy újabb behatás és egy újabb korrekció. Így lesz a nyílegyenes vonalból görbe, elágazásokkal, zsákutcákkal, visszafordulásokkal tarkított alakzat, amely egészen biztosan más energiaszinten, kisebb hatékonysággal üzemel, mint ami az eredeti tervekben szerepelt. Az élő organizmusokkal szemben a vállalati szervezeteknek megvan az a lehetősége, hogy időről időre áttekintse a célzott és a valós állapot közti különbséget, és ha kell, saját maga javítsa hatékonyságát, és végezzen el korrekciókat. Fontos ez a gyakorlat, hiszen nem mindegy, mennyi energia megy el pusztán arra, hogy a girbe-gurbán tekergő folyamatokat üzemeltessük, és akkor még az értékteremtéshez hozzá sem kezdtünk. A spontán kitüremkedések öncélú struktúrákat, felesleges lépcsőket eredményeznek, így egy idő után a szervezet saját növekedésének gátjává válik. Ugye, ismerős a helyzet? Érdemes tehát néha újragondolni a célokat és ehhez igazítani a hátteret, hogy ha lehet, az új ágak már egyenesen nőjenek az égig.

Kapcsolódó bejegyzések
A vírus teljesen átírja a hétköznapjainkat és komoly dilemmát okoz szinte minden munkahelyen: sokéves, sokszor sok évtizedes szokásokat, hagyományokat, rutinokat … Tovább
A legtöbb vállalati terv optimista, és nem véletlenül, hiszen egy cég alapítása mögött mindig komoly motiváció bújik meg. Ezek a … Tovább

Vajon milyen lehet a 67%-kal fényesebb haj, az ötszörös tisztítóerő, vagy mondjuk a hét ponton hatékony száj higiénés védelem? Bevallom, … Tovább

Mindennek ára van. Azt, hogy ez az ár milyen legyen, elvileg a piacgazdaság dönti el, hiszen a verseny nem tűri … Tovább

Nem is volt olyan régen, amikor a vállalkozások egyik rémálma a növekedési csapda volt: túl gyors felfutás, túlfűtöttség, kontrol alól … Tovább

Ahogyan szaporodnak tapasztalataink és élményeink, miközben egyre több „Cégébresztő” vállalatdinamizáló programot valósítunk meg ügyfeleinknél, úgy válik egyre világosabbá, hogy minden … Tovább
Mindig irigykedve figyelem Olaszországot, amely amellett, hogy lazán veszi az életet és meg tudja élni a mindennapok szépségeit, sikeres, erős … Tovább

Kevesebb szó esett mostanában oldalainkon a kis- és közepes vállalkozásokról, pedig ha valahol nagy szükség van tudatos piacépítésre, stratégiaalkotásra, marketing, … Tovább

Megtisztelő meghívásnak tettünk eleget Dr. Szvetelszky Zsuzsával, amikor a Médiapiac kiváló munkatársaival, Török Diával és Szakács Lacival beszélgettünk a rádió … Tovább

Minden valamire való marketing stratégia egyik alapja a szegmentáció: olyan fogyasztói, felhasználói, vásárlói csoportokat alkotni, amelyek igényei hasonlóak, így elérésük … Tovább

Katával a belvárosban futottunk össze nemrég, egy május végi délutánon. Öt éve közösen dolgoztunk egy hosszabb projektben, egy nagy nemzetközi … Tovább
A cég én vagyok! – ismerős mondat, sok cégtulajdonos vezette már így sikerre vállalkozását. A cégalapítás, a piaci pozíciókért való … Tovább

Megdöbbentette a közvéleményt a Volkswagen motorokkal kapcsolatos csalás híre. A dízelmotorok szoftvereit manipulálta a gyártó úgy, hogy az észlelje, ha … Tovább

Őszintém megvallom, sokkal jobban érdekelnek a vállalati botlás-sztorik, mint amelyeket a sikeres cégekről lehet olvasni. Nem, nem vagyok torzult lelkű … Tovább