Az evolúció nem tervez, hanem gányol – állította Mérő László egy beszélgetés során nemrégiben. Állítása nyilván a törzsfejlődés azon jellegzetességére utalt, melynek révén egy kiindulási állapotból kiszámíthatatlan végeredmény válik annak függvényében, hogy a fejlődési folyamat alatt milyen behatások érik az adott fejlődő szervezetet. Biztosan mindenki látott már apró növényre dőlt virágcserepet, amely az akadályt észlelve úgy oldotta meg a problémát, hogy megemelte, majd megkerülte az akadályt. A növény ugyan tovább fejődött, de a törzse ferde maradt. Hasonlóan torzulhat, módosulhat egy másik fajta szervezet, a vállalat is az évek során. A fehér asztalnál okosan megtervezett kiindulási állapot, a gondosan kiszámolt képletek, a vélelmezett külső hatások, fejlődési opciók a legritkább esetben válnak valóra. Mindig van egy olyan tényező, amely eltérít az előre megrajzolt növekedési pályától. A szervezet persze alkalmazkodik, a hatást ellenhatás követi. Aztán jön egy újabb behatás és egy újabb korrekció. Így lesz a nyílegyenes vonalból görbe, elágazásokkal, zsákutcákkal, visszafordulásokkal tarkított alakzat, amely egészen biztosan más energiaszinten, kisebb hatékonysággal üzemel, mint ami az eredeti tervekben szerepelt. Az élő organizmusokkal szemben a vállalati szervezeteknek megvan az a lehetősége, hogy időről időre áttekintse a célzott és a valós állapot közti különbséget, és ha kell, saját maga javítsa hatékonyságát, és végezzen el korrekciókat. Fontos ez a gyakorlat, hiszen nem mindegy, mennyi energia megy el pusztán arra, hogy a girbe-gurbán tekergő folyamatokat üzemeltessük, és akkor még az értékteremtéshez hozzá sem kezdtünk. A spontán kitüremkedések öncélú struktúrákat, felesleges lépcsőket eredményeznek, így egy idő után a szervezet saját növekedésének gátjává válik. Ugye, ismerős a helyzet? Érdemes tehát néha újragondolni a célokat és ehhez igazítani a hátteret, hogy ha lehet, az új ágak már egyenesen nőjenek az égig.
Kapcsolódó bejegyzések
Nyárhoz közeledve, vagy éppenséggel az év vége felé sokszor érzi az ember, hogy elfogyott az energiája. Mintha kifogyott volna a … Tovább
Minden valamire való marketing stratégia egyik alapja a szegmentáció: olyan fogyasztói, felhasználói, vásárlói csoportokat alkotni, amelyek igényei hasonlóak, így elérésük … Tovább
Ahogy egyre szabadabban mozoghatunk a vírus lassú visszahúzódásával szinkronban, úgy kerülnek előtérbe az üzlet felpörgetésének feladatai. A korábbi utazósebesség elérése … Tovább
Talán észre sem vesszük, ám nagyon megváltozott az az idősík, amiben élünk. Lerövidültek a perspektívák, és most már tényleg igaz … Tovább
Érdekes a vállalati működés elemeinek kategorizálása: hard-nak, keménynek tekintjük a struktúrákat, folyamatokat, softnak, vagyis puhának, lágynak az emberi tényezőt. Ennek … Tovább
Látványos, gyors, éppen ezért ijesztő zuhanást produkált a céges világ azon a bizonyos képzeletbeli vállalati Maslow piramison. Nézzünk csak körül: … Tovább
Kevesebb szó esett mostanában oldalainkon a kis- és közepes vállalkozásokról, pedig ha valahol nagy szükség van tudatos piacépítésre, stratégiaalkotásra, marketing, … Tovább
Mindennek ára van. Azt, hogy ez az ár milyen legyen, elvileg a piacgazdaság dönti el, hiszen a verseny nem tűri … Tovább
Kevés szakma él át akkora változásokat, mint az emberi erőforrásokért felelős HR világ. 2015 körül, tehát lényegében négy éve indult … Tovább
A vírus teljesen átírja a hétköznapjainkat és komoly dilemmát okoz szinte minden munkahelyen: sokéves, sokszor sok évtizedes szokásokat, hagyományokat, rutinokat … Tovább
Ha hinni lehet a híreknek, utolsó napjait éli egy olyan világmárka, amely nem is olyan régen még felboríthatatlannak, megrendíthetetlennek, elpusztíthatatlannak … Tovább
Az elmúlt két-három évben kétségbeesett jelzéseket hallhatunk vállalatoknál, konferenciákon is arról, hogy a fluktuáció miatt elfogytak a tartalékok. Holott korántsem … Tovább
Aki szereti a focit, részben azért is szereti, mert az utolsó percig bármi történhet a pályán. Sosem lehet tudni, hogy … Tovább
Nem először esik szó a Cégébresztőről, de most újabb szakaszába lép az Upfront Media és az Ispiro Consulting közös kezdeményezése. Elindult a Cégébresztő … Tovább
Szerintem nem vagyok egyedül azzal a gondolattal, hogy az általános magyar panaszkultúra sok esetben kiváló búvóhely. Kényelmesebb elrejtőzködni egy kifogás, … Tovább