Az evolúció nem tervez, hanem gányol – állította Mérő László egy beszélgetés során nemrégiben. Állítása nyilván a törzsfejlődés azon jellegzetességére utalt, melynek révén egy kiindulási állapotból kiszámíthatatlan végeredmény válik annak függvényében, hogy a fejlődési folyamat alatt milyen behatások érik az adott fejlődő szervezetet. Biztosan mindenki látott már apró növényre dőlt virágcserepet, amely az akadályt észlelve úgy oldotta meg a problémát, hogy megemelte, majd megkerülte az akadályt. A növény ugyan tovább fejődött, de a törzse ferde maradt. Hasonlóan torzulhat, módosulhat egy másik fajta szervezet, a vállalat is az évek során. A fehér asztalnál okosan megtervezett kiindulási állapot, a gondosan kiszámolt képletek, a vélelmezett külső hatások, fejlődési opciók a legritkább esetben válnak valóra. Mindig van egy olyan tényező, amely eltérít az előre megrajzolt növekedési pályától. A szervezet persze alkalmazkodik, a hatást ellenhatás követi. Aztán jön egy újabb behatás és egy újabb korrekció. Így lesz a nyílegyenes vonalból görbe, elágazásokkal, zsákutcákkal, visszafordulásokkal tarkított alakzat, amely egészen biztosan más energiaszinten, kisebb hatékonysággal üzemel, mint ami az eredeti tervekben szerepelt. Az élő organizmusokkal szemben a vállalati szervezeteknek megvan az a lehetősége, hogy időről időre áttekintse a célzott és a valós állapot közti különbséget, és ha kell, saját maga javítsa hatékonyságát, és végezzen el korrekciókat. Fontos ez a gyakorlat, hiszen nem mindegy, mennyi energia megy el pusztán arra, hogy a girbe-gurbán tekergő folyamatokat üzemeltessük, és akkor még az értékteremtéshez hozzá sem kezdtünk. A spontán kitüremkedések öncélú struktúrákat, felesleges lépcsőket eredményeznek, így egy idő után a szervezet saját növekedésének gátjává válik. Ugye, ismerős a helyzet? Érdemes tehát néha újragondolni a célokat és ehhez igazítani a hátteret, hogy ha lehet, az új ágak már egyenesen nőjenek az égig.
Kapcsolódó bejegyzések
Megtisztelő meghívásnak tettünk eleget Dr. Szvetelszky Zsuzsával, amikor a Médiapiac kiváló munkatársaival, Török Diával és Szakács Lacival beszélgettünk a rádió … Tovább
Úgy másfél évtizeddel ezelőtt az akkori Matáv (ma Telekom) a vezetékes telefon fontosságát és nélkülözhetetlenségét sulykolta reklámkampányában, azt üzenve, hogy … Tovább
Szerintem nem vagyok egyedül azzal a gondolattal, hogy az általános magyar panaszkultúra sok esetben kiváló búvóhely. Kényelmesebb elrejtőzködni egy kifogás, … Tovább
Nyárhoz közeledve, vagy éppenséggel az év vége felé sokszor érzi az ember, hogy elfogyott az energiája. Mintha kifogyott volna a … Tovább
Egyik kedvenc műsorom a Discovery Channelen látható Overhaulin’ (Újjáépítők) című műsor. Ebben jobb sorsra érdemes, koros autókat épít újjá Chip Foose designer … Tovább
Aki szereti a focit, részben azért is szereti, mert az utolsó percig bármi történhet a pályán. Sosem lehet tudni, hogy … Tovább
Sokan vagyunk, akik “rákattantunk” a virtuális közösségekre. Vagyunk jó páran, akik a barátkozás mellett szakmai kapcsolatokat is ápolnak itt, és bizony … Tovább
Van egy állításom, mellyel lehet vitatkozni: Igazi forradalom van alakulóban a vállalati kommunikáció terén. Mondom ezt úgy, hogy volt szerencsém … Tovább
Hogy mire jó a híres-neves Heuréka Klubunk? Például arra, hogy akár zseniális ötletek is előbuggyanhatnak egymás irányába nyitott emberek kötetlen … Tovább
A cégeknek sokkal több időt kellene fordítaniuk termékfejlesztésre, a felhasználói igények jobb megismerésére, és kevesebbet megbeszélésekre, PPT prezentációkra, a költségek, … Tovább
Nehéz idők járnak a marketingesekre. A gazdasági turbulenciák nem csak a szakma renoméját tépázták meg, de mára elbocsátási hullám is … Tovább
A vírus teljesen átírja a hétköznapjainkat és komoly dilemmát okoz szinte minden munkahelyen: sokéves, sokszor sok évtizedes szokásokat, hagyományokat, rutinokat … Tovább
Minden valamire való marketing stratégia egyik alapja a szegmentáció: olyan fogyasztói, felhasználói, vásárlói csoportokat alkotni, amelyek igényei hasonlóak, így elérésük … Tovább
Nem is volt olyan régen, amikor a vállalkozások egyik rémálma a növekedési csapda volt: túl gyors felfutás, túlfűtöttség, kontrol alól … Tovább
Lehet-e tanulni a multiktól? Vagy esetleg a multik is tanulhatnak a kis- és közepes cégektől? Talán tudod, talán nem, immár … Tovább