fbpx

A főnök ha távozik

A megtartás alapeleme a bizalom, vagyis az abban való hit, hogy jó helyen vagyok, jó itt nekem, mert lehet sikerélményem, elismernek, támogatnak és a főnökömmel is megvan a jó kapcsolatom. Ha ebben a rendszerben egy kollégám elmegy a cégtől, az bőven kezelhető trauma, olyan változás, ami alapjaiban nem rengeti meg viszonyulásomat a szervezethez. Ám mi van akkor, ha egy vezető, „a” vezető, a főnököm hagyja el a csapatot?

Nem könnyű egy ilyen változást felfogni, feldolgozni, elfogadni, hiszen – mint tudjuk – céget választunk és főnök miatt maradunk, vagy megyünk el. És ha a főnök hagy el bennünket, na az már konkrét árulás… Pedig a főnök is ember, neki is vannak periódusai szakmai életciklusában, ő is elfáradhat, beleunhat, kiéghet, vagy éppen kaphat egy jobb lehetőséget az előrelepésben, kompenzációban, felelősségben.

Egy főnök távozásának bejelentése, kezelése komoly és fontos feladat. Általában is nehezen viseljük a változásokat, kiváltképp az olyanokat, amelyek megbontják az eddigi egyensúlyt, a megszokottaktól eltérő, új dinamikákat sejtetnek. Egy vezető – akár jól végzi a dolgát, akár nem – mindig képvisel egyfajta speciális értékrendet. Ezeket lehet szeretni vagy utálni, lehet vele azonosulni, vagy éppen bojkottálni, egy dolog viszont tény: ha megszoktuk, akkor egyfajta biztonságérzetet, kiszámíthatóságot jelent számunkra. A vezető távozása ezt bontja meg. Hogyan lehet kezelni a kialakult helyzetet, Néhány tanács:

  • Mindenekelőtt legyen kiforrott, átgondolt, és folyamatában végig gondolt a döntés: tudjuk, mi fog történni, és mikor
  • Nem csak a tények, hanem főleg a miértek foglalkoztatják az embereket. Ebből vonnak le következtetéseket. Tehát készüljünk fel hiteles, egyenes, érthető magyarázatokkal
  • Legyen megoldási tervünk az új helyzetre, amihez előzetesen szedjük össze, milyen kérdésekre kell majd válaszokat adnunk. Egy Q&A ebben sokat segíthet
  • A bejelentés legyen személyes az érintett részvételével: tiszteljük meg a csapatot, hogy a szemükbe nézünk, felvállaljuk a helyzetet
  • Legyen olyan átmeneti időszak, ha megoldható, amiben segítünk feldolgozni a változást és támogatjuk a csapatot az új egyensúly kialakulásáig
  • Sűrítsük a kommunikációt, gyakrabban adjunk helyzetjelentést, és gyűjtsük be a kérdéseket, észrevételeket, hallgassuk meg az aggályokat. Így előzhetjük meg a szóbeszéd terjedését
  • Általában fogadjuk el, hogy ilyenkor a szakmai kérdéseket felülírják az érzelmiek. A későbbi, fenntartható nyugalom érdekében megéri ebbe energiát tenni.

Ahány helyzet, annyi megoldási lehetőség, ám a fentiek általában sokat segítenek a szervezeti béke fenntartásában.

Kapcsolódó bejegyzések

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.