Úgy másfél évtizeddel ezelőtt az akkori Matáv (ma Telekom) a vezetékes telefon fontosságát és nélkülözhetetlenségét sulykolta reklámkampányában, azt üzenve, hogy csak az a komoly cég, amelynek vezetékes telefonja van. A kizárólag mobil számos elérhetőség ugyanis gyanús, tulajdonosa bárhol lehet, az meg már milyen nagy kockázat egy cég esetében.
Jó pár éve egy céges megkeresésben, majd tender felhívásban a megbízó azt kérdezte, hány főállású alkalmazottal rendelkezik cégünk, és meglátogatható-e irodánk. És valóban, a munkatársak száma és az iroda léte, minősége döntő tényező volt egy-egy komolynak gondolt szolgáltatói feladatra vonatkozó megbízás elnyerésében, még ha ezeknek sok köze nem is volt a valósi teljesítményhez.
Mindezek után mára eljutottunk oda, hogy nem azt a kérdést teszik fel egymásnak a cégek képviselői, hogy hol van az irodátok, hanem hogy van-e irodátok egyáltalán. És ez nem kizárólag a COVID következménye, hanem annak felismerése, hogy a sikeres vállalati működésnek számos alternatív módja és formája is lehet, köszönhetően a technológia révén biztosított elérhetőségnek, információ megosztásnak, csoportmunkának. Főállású alkalmazottak sem feltételei ma már a kiszámítható, megbízható teljesítménynek: a szabadúszó szakértő, mint rendelkezésre álló kompetencia egyre általánosabb.
Megoszlanak a vélemények arról, hogy a klasszikusnak tartott vállalat közösségi forma, az irodai együttlét előnyei, illetve az önállói vállalkozói lét szabadsága, motivációs ereje fontosabb-e. Nem is érdemes ebben állást foglalni, az viszont tény, hogy mostanra teret és létjogosultságot nyert a hálózatos működés, az eseti teaming, a projekt alapú szakértői csapatok bevonása, akik nem fix munkabérért, hanem a jól elvégzett munka után járó szolgáltatási díjért dolgoznak. Van, akinek az egyik, és van, akinek a másik forma illik jobban személyiségéhez, egy azonban biztos: nem feltétele egy cég komolyan vehetőségének sem a vezetékes telefon (szerencsére), sem a bérelt, tulajdonolt iroda, sem pedig a főállású munkatárs megléte. Ami számít, az a hitelesség, hogy a rábízott feladatokat az elvártak szerint végzi el. Ez pedig már a marketing új értelmezéséről szól.