Írásainkban gyakran kalandozunk témák, gondolatok között olyan tanulságos jelenségekre vadászva, amelyek érdekesek lehetnek az olvasónak. Ez alkalommal a Magyar Reklámszövetség friss médiapiaci becslését választottuk, amely immár 11 éve adja a legátfogóbb képet kis magyar médiavalóságunkról, szigorúan a pénz oldaláról megközelítve a kérdést. A Szövetség elnökeként évek óta követem nyomon ezt a kivételesen hasznos munkát és tapasztalom a változásokat objektív és szubjektív megközelítésből egyaránt. A 2010-es nettó reklámköltés becslést némileg módosított módszertannal (bartner nélkül, a szponzoráció beszámításával) de továbbra is a hirdetők által elköltött marketing büdzsék szemszögéből végeztük el. Új elemek kerültek be (pl. ambient), így az éves összehasonlítás nehezebben értelmezhető, mint a megelőző években, viszont a végeredmény sokkal jobban tükrözi a valóságot. Talán nem meglepő, hogy a „reklámtorta” lényegében nem nőtt, a növekmény az új eszközökből adódik. Az sem meglepő, hogy egyetlen médiatípus sem mutat növekedést, kivéve az internetet, amely megint két számjeggyel tudott bővülni, sőt, jóval nagyobb szeletet hasít ki a teljes piacból, mint a nemzetközi átlag. Ha a számok mögé nézünk, izgalmas jelenségeket fedezhetünk fel. A WhiteReport nevű információs bázisból kiderül, hogy Magyarországon 6900 médiamárka létezik, ebből például 4500 a nyomtatott lap. Megdöbbentő, hogy 100 egészséggel foglalkozó kiadvány jelenik meg, 17 borlap, vagy éppen 30 gasztronómiai újság. Ha a TV-ket nézzük, a három nagy csatorna mellett egyre népszerűbbek a tematikus adók, a lakosság egyre nagyobb hányada talál ízlésének, érdeklődésének megfelelő néznivalót. A legérdekesebb számomra az interaktív világ elemzése. 2011-ben az Index napi látogatottságát megelőzte saját blogos felülete, a Blog.hu, vagyis beigazolódni látszik a több írásunkban is említett „civil tartalom” lendülete. Rászoktunk a közösségi megosztásra és immár kritikus tömeg feletti a jelenség itthon is. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a mobil eszközök (tablet, okos telefon) vásárlása meredeken ível felfelé, és elfogadjuk az érvet, hogy ezek megvásárlásával lényegében média-hozzáférési eszközt választunk, és belegondolunk abba, hogy egy ilyen eszköz hányféle hozzáférést tesz lehetővé (írott, multimédia, vállalati alkalmazások, interaktív felületek, archívumok, e-book), könnyen beláthatjuk, hogy az a bizonyos forradalom valóban nem túlzás és lózung, hanem napjaink fantasztikus valósága! Ne maradjunk hát le!
Kapcsolódó bejegyzések
A legtöbb beosztottnak határozott véleménye van a vezetőjéről: az egyik tipikus véleményről szól az alábbi vicc. Ült a varjú az … Tovább
A legtöbb vállalati terv optimista, és nem véletlenül, hiszen egy cég alapítása mögött mindig komoly motiváció bújik meg. Ezek a … Tovább
Elismerte, bevallotta, elárulta. Szörnyű idő lesz, borzalmas vihar közeledik, rettenetes hidegre készülhetünk. Mindezek idézetek újságcikkek szóhasználatából. Bizony általánossá kezd válni, … Tovább
A vállalati kommunikáció „ideális esetben” a vezető és beosztott között zökkenőmentes. A beosztott elhiszi és elfogadja a vezető véleményét – … Tovább
Immár több mint három hónapja tart az az izgalmas játék, amelyet új weboldalunk, egyben médiafelületünk elindításával kezdtünk el. Azt várjuk, … Tovább
Egy konferencia akkor jó, ha általa gondolati morzsákkal lesz gazdagabb az ember. Én egy kisebb cipónyira elegendő morzsát gyűjtöttem magamnak … Tovább
Nem kötelező ám itt dolgozni! – zárt le egy munkahelyi konfliktust az egyszeri vezető, miután beosztott kollégájával kialakult szakmai nézeteltérésnek … Tovább
Megdöbbentette a közvéleményt a Volkswagen motorokkal kapcsolatos csalás híre. A dízelmotorok szoftvereit manipulálta a gyártó úgy, hogy az észlelje, ha … Tovább
Mindig irigykedve figyelem Olaszországot, amely amellett, hogy lazán veszi az életet és meg tudja élni a mindennapok szépségeit, sikeres, erős … Tovább
2020-at könnyű leírni, jópofa kiejteni, és a legtöbben optimistán, teli várakozással tekintenek az új évre. Bár 2020 nem évtized váltó … Tovább
Miért, mit hozzon? A Coca Cola trónfosztásától hangos a szaksajtó a Best Global Brands 2013. évi listájának publikálása óta. Valóban, … Tovább
A gyártó, termelő vállalatok kommunikációjának kutatásával, hatékonyságuk javításával, a belső viszonyoknak az üzleti célok szolgálatába állításával évek óta foglalkozunk. A … Tovább
Komoly dilemma a vállalati belsőkommunikáció szakavatott gazdáinak, hogy milyen információkat osszanak meg a munkatársakkal és melyeket nem. Arról is élénk … Tovább
Március 6-án szakmai napunkon másodszor foglalkoztunk egy izgalmas, sok tekintetben aktuális és tapasztalataink szerint sokakat érdeklő kérdéssel, a vállalatok informális … Tovább
A pletyka a magánéletben és a biznisz világában is jelentős hatással bír, közösségépítő és kohézióképző ereje van. Legfőbb jellemzője a … Tovább