Nem is volt olyan régen, amikor a vállalkozások egyik rémálma a növekedési csapda volt: túl gyors felfutás, túlfűtöttség, kontrol alól kikerült bővülés, a költségek elszaladása, nyakra-főre felvett kollégák, új telephelyek és piacok, újabb és újabb kampányok, majd új, nagyobb irodaház, mint utolsó, intő jel, végül pedig a minden előzmény nélküli beszakadás, az összeomlás. Se szeri, se száma a példáknak, biztosan mindenki ismert, ismer hasonlót. Többségük végleg feladta, egy részük más méretben, megfontoltabban és néhány „üzleti kék folttal” folytatni tudta, amit elkezdett. Nem is olyan régen tehát ez általános volt, ma pedig egészen mást kell szokniuk a cégeknek: a csökkenés menedzselését. Csökkenés menedzsment. Furán cseng, ugye? A kapitalizmus ugyanis éppen nem erről szól, hanem a növekedésről. Növekedésből lesz a profit, a piaci részesedés, az árrés, a beruházás, az innováció, a marketing, a terjeszkedés, a felvásárlás, vagyis az előrelépés. No, de mi van akkor, ha minden összeesküszik ellenünk, és nem tudunk nőni, ráadásul huzamosabb ideig. Mit kell ilyenkor csinálni? Ugye, hogy nem is egyszerű a válasz? Lássuk csak: lehet mondjuk elhagyni a szektort és kiszállni a játékból. Lehet belemenni egy gyilkos árversenybe, és reménykedni, hogy az ellenfeleknek kevesebb a tartalékuk, a lelkierejük, és hamarabb adják fel, mint mi, így akár jól is kijöhetünk a dologból. Persze az is előfordulhat, hogy a ebben a pókerjátszmában mindenki blöfföl és a nap végén együtt vérzünk el. Mert sokáig árat csökkenteni büntetlenül nem lehet, hiszen elfogy az a bizonyos szufla, amiből a bővített újratermelés üzemeltethető. Tehát ez sem igazi megoldás. A harmadik választás a legnehezebb, de a legizgalmasabb: kitörni! Új utakat keresni, innoválni, fejleszteni, modellt, paradigmát váltani. Talán nem meglepő, hogy ez utóbbiért lelkesedünk mi is, így ezekről osztjuk majd meg gondolatainkat a soron következő jegyzetekben.
Kapcsolódó bejegyzések
Sokan vagyunk, akik “rákattantunk” a virtuális közösségekre. Vagyunk jó páran, akik a barátkozás mellett szakmai kapcsolatokat is ápolnak itt, és bizony … Tovább
Elektronikus kereskedelemmel foglalkozó konferencián voltam vendég előadó. Közvetlenül előttem Klapka Gyuri bácsi, az „aranyember”, mesélt vicceseket, és nevettette meg a … Tovább
Örömmel jelentem, függők lettünk! A saját magunk által hirtelen felindulásból létrehozott, jelenleg általad is olvasott média felület tett függővé! Sosem gondoltuk volna, … Tovább
„Elkötelezettek vagyunk bolygónk védelmében, a fenntarthatóság eszméje mentén szervezzük tevékenységünket. Érzékenyek vagyunk környezetünkre, odafigyelünk arra, hogy az egyenlő elbánás elve … Tovább
Ha hinni lehet a híreknek, utolsó napjait éli egy olyan világmárka, amely nem is olyan régen még felboríthatatlannak, megrendíthetetlennek, elpusztíthatatlannak … Tovább
Egy konferencia akkor jó, ha általa gondolati morzsákkal lesz gazdagabb az ember. Én egy kisebb cipónyira elegendő morzsát gyűjtöttem magamnak … Tovább
Erős brand kell-e egy startupnak, vagy sem? A válasz nem annyira egyértelmű, mint elsőre gondolhatnánk. Tegyük fel, hogy például van … Tovább
2010 nyarán és őszén két különleges céggel ismerkedtünk meg. Augusztusban a lövői Roto Elzett Certa, októberben pedig a NEXON lett … Tovább
Lassan 10 éve már, hogy beszivárgott, majd divattá vált a fogalom, a digitális átalakulás. A digitális technológiák vállalati folyamatokba integrálását … Tovább
A klasszikus reklámfelfogás szerint a reklám szerepe a tájékoztatás, az informálás, a rossz döntésektől való megóvás, vagyis a választás szabadságának … Tovább
Puzsér Róbert nemzeti intézmény, egy valódi kincs. Amint annak idején Nagy Feró a nemzet csótányaként röhögött bele az akkori rendszer … Tovább
Magyar Reklámszövetségi üzenetet talán csak említésként tettem eddig fel cégünk médiafelületére, most azonban büszkén adok hírt egy nagyszerűnek ígérkező rendezvényről, … Tovább
Van egy állításom, mellyel lehet vitatkozni: Igazi forradalom van alakulóban a vállalati kommunikáció terén. Mondom ezt úgy, hogy volt szerencsém … Tovább
Tudja ön, hogyan született a világ legrandább autója? Járműfüggők már biztosan elolvasták a Totalcar mai cikkét, és ismét, sokadszorra elszörnyülködtek … Tovább
Nagy általánosságban nyilván nem, de bizonyos tekintetben és területeken érdemes lehet ezt végiggondolni. Ha a HR lenne az új marketing, … Tovább