Mindennek ára van. Azt, hogy ez az ár milyen legyen, elvileg a piacgazdaság dönti el, hiszen a verseny nem tűri az indokolatlan költséget, az extraprofitot. Vagy elfogy, elértéktelenedik, kiüresedik ugyanis az a pillanatnyi előny, amiért plusz pénzt lehet kérni, vagy a céget beérik a versenytársak. Komoly dilemma például egy szolgáltatást beárazni. Kiindulhatunk abból, hogy nekünk milyen elképzelésünk van az árról, mennyibe fáj a lízingelt autó, a főnöki bőrfotel, és az sem árt, ha marad is valami a hónap végén. A viccesebbek ezt fedezetalapú kalkulációnak hívják. Na, ez a megközelítés ezerből ha egyszer bejön, ugyanis az józan belátást igényelne, hogy mit is kalkuláljunk a fedezetbe . Be lehet lőni az árat a versenytársakhoz is, ha vannak ilyenek (értéknövelt szolgáltatásoknál gyakori ugyanis, hogy nehezen összemérhetőek a megvehető megoldások). Lehet alámenni a többieknek, ezzel zabálva a szektor profittermelő képességét és a többiek profitját is, vagy éppen föléjük célozni. Ez utóbbi macerás, mert többletértéket kell mögé tenni. Aztán lehet árazni aszerint, hogy a megcélzott vevőkörnek vélhetően milyen hasznos lenne az, amit kínálunk. Ehhez meg mérhetetlen felkészültség és önbizalom szükséges, hiszen itt bizony meg kell győzni az ügyfelet arról, hogy kellünk neki, mégpedig annyiért, amennyiért mi mondjuk. Mondani sem kell, ez az igazán nagy kunszt, mert ilyenkor bizony mérik is az ígéretünket, amit illik tartani! Válasszuk is bármelyik fentebb említett megoldást, egy vállalkozás értelmét végül is az adja, mennyiért ismertetjük el magunkat a piacon. Van azonban mindezek felett egy generális probléma: Magyarországon divat mindent porig lealkudni. Mediterrán virtus? Ügyesség? Nemzeti kultúra része? Válasszon mindenki kedve szerint, az azonban tény, hogy ma a legtöbb cégnek nem az a kérdés, hogy értékén tud-e eladni valamit, hanem hogy ki tudja-e egyáltalán termelni a költségeit, hogy a fennmaradást, fejlődést biztosító fejlesztésekről már ne is beszéljünk. Legendák keringenek arról, hogy – csak a kommunikáció, média világában maradva – mekkora árengedményeket lehet elérni felületvásárlásnál, hogy harmadára esett vissza a tréningek átlagára, hogy ügynökségi szenior szakemberek költségét már alig lehet kitermelni, így dívik a sufnituning… Az általános alkunak van egy fájóbb kihatása is: az alacsony árak a bruttó nemzeti terméket is alacsonyan tartják. Csehországban a GDP mintegy 20 %-kal múlja felül a magyart, és akár hiszik, akár nem, az árszínvonal nagyjából ennyivel magasabb náluk, mint a miénk. Lehet tehát alkudni, érdeket érvényesíteni, pénzt spórolni bátran, csak tudjuk: mindennek ára van!

Kapcsolódó bejegyzések
Aki szereti a focit, részben azért is szereti, mert az utolsó percig bármi történhet a pályán. Sosem lehet tudni, hogy … Tovább
Lassan 10 éve már, hogy beszivárgott, majd divattá vált a fogalom, a digitális átalakulás. A digitális technológiák vállalati folyamatokba integrálását … Tovább

Vissza-vissza térő téma a PR a szakmai beszélgetésekben, ami azt is mutatja, valami nincs a helyén ezzel kapcsolatban. A legutóbbi, … Tovább
Jó dolog ez a Social média! Én is ezen keresztül értekezhetek most a külvilággal, pedig amiről elmélkedem, az régimódinak számít. … Tovább
Ijesztően háborús hangzása van a ma naponta említett mondatnak: a gazdaság újraindítása. De tényleg, ilyenre nem emlékezhetünk. Gazdasági válságban volt … Tovább

Ülök egy szakági kiállítás hivatalos megnyitóján. A kiállítási csarnokban a szokásos zsivaj, zenefoszlányok, speeker motyog a mikrofonba az egyik standon, … Tovább

A gyártó, termelő vállalatok kommunikációjának kutatásával, hatékonyságuk javításával, a belső viszonyoknak az üzleti célok szolgálatába állításával évek óta foglalkozunk. A … Tovább

A vállalati szférában sok szó esik tőkéről, hatékonyságról, stratégiáról – de meglepően keveset beszélünk arról, hogyan alakulnak ki a döntések … Tovább

Vajon milyen lehet a 67%-kal fényesebb haj, az ötszörös tisztítóerő, vagy mondjuk a hét ponton hatékony száj higiénés védelem? Bevallom, … Tovább

Szentírásnak veszik sokan a nyomtatott betűt ma is, és ez érthető: Gutenberg első műve bő félezer éve a Biblia volt. … Tovább
Március 6-án szakmai napunkon másodszor foglalkoztunk egy izgalmas, sok tekintetben aktuális és tapasztalataink szerint sokakat érdeklő kérdéssel, a vállalatok informális … Tovább

Örömmel hallgattam a minap a Beck Györggyel folytatott beszélgetést az egyik rádióadón. Gyuri számomra az együtt végigélt több mint tíz … Tovább

Ki gondolta volna néhány évvel ezelőtt, hogy az internet technológiából eszközzé, majd jelenséggé, élettérré, és mindemellett generációs kultúraváltóvá válik. Ma … Tovább

Ken Olsen, a Digital Equipment Corporation elnöke 1977-ben úgy vélte, nem lesz értelme senkinek sem otthon számítógépet birtokolni. Steve Ballmer, … Tovább
Elismerte, bevallotta, elárulta. Szörnyű idő lesz, borzalmas vihar közeledik, rettenetes hidegre készülhetünk. Mindezek idézetek újságcikkek szóhasználatából. Bizony általánossá kezd válni, … Tovább