Mindennek ára van. Azt, hogy ez az ár milyen legyen, elvileg a piacgazdaság dönti el, hiszen a verseny nem tűri az indokolatlan költséget, az extraprofitot. Vagy elfogy, elértéktelenedik, kiüresedik ugyanis az a pillanatnyi előny, amiért plusz pénzt lehet kérni, vagy a céget beérik a versenytársak. Komoly dilemma például egy szolgáltatást beárazni. Kiindulhatunk abból, hogy nekünk milyen elképzelésünk van az árról, mennyibe fáj a lízingelt autó, a főnöki bőrfotel, és az sem árt, ha marad is valami a hónap végén. A viccesebbek ezt fedezetalapú kalkulációnak hívják. Na, ez a megközelítés ezerből ha egyszer bejön, ugyanis az józan belátást igényelne, hogy mit is kalkuláljunk a fedezetbe . Be lehet lőni az árat a versenytársakhoz is, ha vannak ilyenek (értéknövelt szolgáltatásoknál gyakori ugyanis, hogy nehezen összemérhetőek a megvehető megoldások). Lehet alámenni a többieknek, ezzel zabálva a szektor profittermelő képességét és a többiek profitját is, vagy éppen föléjük célozni. Ez utóbbi macerás, mert többletértéket kell mögé tenni. Aztán lehet árazni aszerint, hogy a megcélzott vevőkörnek vélhetően milyen hasznos lenne az, amit kínálunk. Ehhez meg mérhetetlen felkészültség és önbizalom szükséges, hiszen itt bizony meg kell győzni az ügyfelet arról, hogy kellünk neki, mégpedig annyiért, amennyiért mi mondjuk. Mondani sem kell, ez az igazán nagy kunszt, mert ilyenkor bizony mérik is az ígéretünket, amit illik tartani! Válasszuk is bármelyik fentebb említett megoldást, egy vállalkozás értelmét végül is az adja, mennyiért ismertetjük el magunkat a piacon. Van azonban mindezek felett egy generális probléma: Magyarországon divat mindent porig lealkudni. Mediterrán virtus? Ügyesség? Nemzeti kultúra része? Válasszon mindenki kedve szerint, az azonban tény, hogy ma a legtöbb cégnek nem az a kérdés, hogy értékén tud-e eladni valamit, hanem hogy ki tudja-e egyáltalán termelni a költségeit, hogy a fennmaradást, fejlődést biztosító fejlesztésekről már ne is beszéljünk. Legendák keringenek arról, hogy – csak a kommunikáció, média világában maradva – mekkora árengedményeket lehet elérni felületvásárlásnál, hogy harmadára esett vissza a tréningek átlagára, hogy ügynökségi szenior szakemberek költségét már alig lehet kitermelni, így dívik a sufnituning… Az általános alkunak van egy fájóbb kihatása is: az alacsony árak a bruttó nemzeti terméket is alacsonyan tartják. Csehországban a GDP mintegy 20 %-kal múlja felül a magyart, és akár hiszik, akár nem, az árszínvonal nagyjából ennyivel magasabb náluk, mint a miénk. Lehet tehát alkudni, érdeket érvényesíteni, pénzt spórolni bátran, csak tudjuk: mindennek ára van!
Kapcsolódó bejegyzések
Egy kedves hölgyismerősöm gyakran mondja, hogy a nőket nem szabad hibáztatni a csacsogás-kényszerük miatt, hiszen ez az őskorból rajtuk maradt … Tovább
Örömmel hallgattam a minap a Beck Györggyel folytatott beszélgetést az egyik rádióadón. Gyuri számomra az együtt végigélt több mint tíz … Tovább
Miért is pont a portugáloktól tanuljunk? Az interkulturális tanulmányok az üzleti élet bemutatásakor leginkább a német, a japán, az észak-amerikai, … Tovább
Szerintem nem vagyok egyedül azzal a gondolattal, hogy az általános magyar panaszkultúra sok esetben kiváló búvóhely. Kényelmesebb elrejtőzködni egy kifogás, … Tovább
Vajon milyen lehet a 67%-kal fényesebb haj, az ötszörös tisztítóerő, vagy mondjuk a hét ponton hatékony száj higiénés védelem? Bevallom, … Tovább
2011-ben ért a csúcsra a blog műfaja a kritikus tömeget tekintve. Ezt nem más állította a minap az MRSZ médiaköltés konferenciáján, mint … Tovább
A professzionális labdarúgást nem csak a kivételes sportteljesítmények, a pazar gólok, vagy éppen a magával ragadó stadion hangulat miatt érdemes … Tovább
A legtöbb beosztottnak határozott véleménye van a vezetőjéről: az egyik tipikus véleményről szól az alábbi vicc. Ült a varjú az … Tovább
Egy vállalat legértékesebb vagyona a munkatárs. Na, ja, ez az állítás nagyjából annyira vált hiteltelenné az elmúlt években, mint hogy … Tovább
A formula 1 versenysorozat iránt érdeklődőket évtizedek óta foglalkoztatja a dilemma: az egy-egy versenyző által dominált korszak sikerei mögött vajon … Tovább
Egy konferencia akkor jó, ha általa gondolati morzsákkal lesz gazdagabb az ember. Én egy kisebb cipónyira elegendő morzsát gyűjtöttem magamnak … Tovább
A sok amerikai sablon film után üdítő élmény megnézni Tom Hooper kiváló alkotását, A király beszédét. A történet VI. György … Tovább
Ősidők óta többet szeretnénk tudni. Mélyen bennük van ez az ösztön, hiszen egykoron nem kevesebb múlt rajta, mint a túlélésünk. … Tovább
Mindig irigykedve figyelem Olaszországot, amely amellett, hogy lazán veszi az életet és meg tudja élni a mindennapok szépségeit, sikeres, erős … Tovább
Mióta világ a világ, folyamatosan tanulunk, tapasztalunk, fejlődünk, igyekszünk jobbak lenni. Különösen igaz ez a vállalati versenypiacon, ahol – mint … Tovább
