Írásainkban gyakran kalandozunk témák, gondolatok között olyan tanulságos jelenségekre vadászva, amelyek érdekesek lehetnek az olvasónak. Ez alkalommal a Magyar Reklámszövetség friss médiapiaci becslését választottuk, amely immár 11 éve adja a legátfogóbb képet kis magyar médiavalóságunkról, szigorúan a pénz oldaláról megközelítve a kérdést. A Szövetség elnökeként évek óta követem nyomon ezt a kivételesen hasznos munkát és tapasztalom a változásokat objektív és szubjektív megközelítésből egyaránt. A 2010-es nettó reklámköltés becslést némileg módosított módszertannal (bartner nélkül, a szponzoráció beszámításával) de továbbra is a hirdetők által elköltött marketing büdzsék szemszögéből végeztük el. Új elemek kerültek be (pl. ambient), így az éves összehasonlítás nehezebben értelmezhető, mint a megelőző években, viszont a végeredmény sokkal jobban tükrözi a valóságot. Talán nem meglepő, hogy a „reklámtorta” lényegében nem nőtt, a növekmény az új eszközökből adódik. Az sem meglepő, hogy egyetlen médiatípus sem mutat növekedést, kivéve az internetet, amely megint két számjeggyel tudott bővülni, sőt, jóval nagyobb szeletet hasít ki a teljes piacból, mint a nemzetközi átlag. Ha a számok mögé nézünk, izgalmas jelenségeket fedezhetünk fel. A WhiteReport nevű információs bázisból kiderül, hogy Magyarországon 6900 médiamárka létezik, ebből például 4500 a nyomtatott lap. Megdöbbentő, hogy 100 egészséggel foglalkozó kiadvány jelenik meg, 17 borlap, vagy éppen 30 gasztronómiai újság. Ha a TV-ket nézzük, a három nagy csatorna mellett egyre népszerűbbek a tematikus adók, a lakosság egyre nagyobb hányada talál ízlésének, érdeklődésének megfelelő néznivalót. A legérdekesebb számomra az interaktív világ elemzése. 2011-ben az Index napi látogatottságát megelőzte saját blogos felülete, a Blog.hu, vagyis beigazolódni látszik a több írásunkban is említett „civil tartalom” lendülete. Rászoktunk a közösségi megosztásra és immár kritikus tömeg feletti a jelenség itthon is. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a mobil eszközök (tablet, okos telefon) vásárlása meredeken ível felfelé, és elfogadjuk az érvet, hogy ezek megvásárlásával lényegében média-hozzáférési eszközt választunk, és belegondolunk abba, hogy egy ilyen eszköz hányféle hozzáférést tesz lehetővé (írott, multimédia, vállalati alkalmazások, interaktív felületek, archívumok, e-book), könnyen beláthatjuk, hogy az a bizonyos forradalom valóban nem túlzás és lózung, hanem napjaink fantasztikus valósága! Ne maradjunk hát le!
Kapcsolódó bejegyzések
A megbeszélésen, ahol a vezető ismerteti a következő időszakra vonatkozó elképzeléseit, a beosztottak a legnagyobb nyugalommal, ám minősíthetetlen kifejezésekkel véleményezik … Tovább
Miért, mit hozzon? A Coca Cola trónfosztásától hangos a szaksajtó a Best Global Brands 2013. évi listájának publikálása óta. Valóban, … Tovább
Ken Olsen, a Digital Equipment Corporation elnöke 1977-ben úgy vélte, nem lesz értelme senkinek sem otthon számítógépet birtokolni. Steve Ballmer, … Tovább
Mindig irigykedve figyelem Olaszországot, amely amellett, hogy lazán veszi az életet és meg tudja élni a mindennapok szépségeit, sikeres, erős … Tovább
Megtisztelő meghívásnak tettünk eleget Dr. Szvetelszky Zsuzsával, amikor a Médiapiac kiváló munkatársaival, Török Diával és Szakács Lacival beszélgettünk a rádió … Tovább
A szépemlékű 60-as, 70-es években elő-előfordult, hogy egy család viszonylag drága televíziót vásárolt. Egyrészt azért, mert már megtehette, másrészt – … Tovább
Nos, milyen évünk legyen? Boldog, sikeres, eredményekben gazdag, ahogyan azt tengernyi jókívánságban megkaptuk ismerőseinktől szilveszter felé közeledve? Hát akkor legyen … Tovább
Mióta világ a világ, folyamatosan tanulunk, tapasztalunk, fejlődünk, igyekszünk jobbak lenni. Különösen igaz ez a vállalati versenypiacon, ahol – mint … Tovább
A professzionális labdarúgást nem csak a kivételes sportteljesítmények, a pazar gólok, vagy éppen a magával ragadó stadion hangulat miatt érdemes … Tovább
Egy kommunikációs szempontból igencsak tanulságos eseménnyel indult az év, melynek során a Music FM rádió szilveszteri bulijával szaladt bele méretes … Tovább
Újra az informális szervezetekről és kommunikációról szervezünk szakmai napot, ahogyan tettük ezt már decemberben is. A téma ugyanaz: a belső … Tovább
Egy általam nagyra becsült konferenciaszervező egyszer viccesen azt találta mondani, hogy egy konferencia legértékesebb része a szünet. Ettől a kijelentésétől … Tovább
Örömmel jelentem, függők lettünk! A saját magunk által hirtelen felindulásból létrehozott, jelenleg általad is olvasott média felület tett függővé! Sosem gondoltuk volna, … Tovább
Konferenciázni szeretünk, hiszen ott sok okosság hangzik el, fel lehet töltődni, ki lehet kapcsolni, sőt, ismerkedni, barátkozni, tájékozódni is lehet szűkebb, … Tovább
Ki gondolta volna néhány évvel ezelőtt, hogy az internet technológiából eszközzé, majd jelenséggé, élettérré, és mindemellett generációs kultúraváltóvá válik. Ma … Tovább
