Pénz a kommunikációból

Március 6-án szakmai napunkon másodszor foglalkoztunk egy izgalmas, sok tekintetben aktuális és tapasztalataink szerint sokakat érdeklő kérdéssel, a vállalatok informális viszonyaival kommunikációjával és az ezen a téren elérhető hatékonyság és teljesítménynövelés lehetőségeivel. Nem csak érdeklődtek, hanem személyes jelenlétükkel is sok felsővezető tisztelte meg a rendezvényt, így pótszékekkel kellett kiszolgálnunk a felfokozott érdeklődést, a Hammel&Hochreiter Képzési és Ügyfélkapcsolatiközpontjának nagytermében igazi teltházzal indulhatott el a program.

A szakmai nap létrehozását egy többoldalú együttműködés tette lehetővé: a Hammel&Hochreiter és az Interim Menedzser Akadémia mellett az Ispiro Consulting Kft, és a Német-Magyar Tudásközpont Kft. közösen alakították ki a programot és invitálták meg partnereiket, ügyfeleiket. A rengeteg pozitív visszajelzés már sejteni engedi, hogy bizony lesz folytatása ennek a kooperációnak.

A szakmai nap legfőbb üzenetét néhány szóban talán így foglalhatnánk össze:

• Mit jelent ma a vállalatoknak a változó mikro és makro környezet, és ebben milyen vezetői, tulajdonosi döntésekre van szükség?
• Hogyan tartható fent a versenyképesség a humánerőforrás oldalról?
• Hogyan értelmezhetőek és fordíthatóak le egyszerű, érthető nyelvre az összetett, bonyolult üzenetek?
• Miért fontos egyáltalán az céltudatos, hatékony belső kommunikáció?
• Ebben a belsőkommunikációs viszonyrendszerben ismerjük-e az informális struktúrákat, azok hatását az együttműködésre?
• Urai tudunk-e lenni az együttműködés javításának, egészséges versennyé tudjuk-e alakítani a rivalizálást?
• Hogyan tudjuk megszerezni azt a belsőkommunikációs szakmai tudást, amely kimutatható megtakarítást, illetve hatékonyságjavulást eredményezhet számunkra?

Néhány gondolat, idézet előadóinktól:

Virágh Rajmund az InterimManager Academy ügyvezetője köszöntőjében elmondta – „A múlt interim menedzser kompetenciái a jelen menedzser kompetenciái. Az alkalmazkodás képessége az egyik legjelentősebb versenyelőny. A vállalatok átlagéletkorukat tekintve napjainkban 18 évesek, hamarosan mindössze12-15 évesek lesznek; ezért a versenyben maradáshoz elengedhetetlen az adaptivitás és innovativitás.”

Kristóf Györgyi a Hammel&Hochreiter ügyvezetője előadásában a senior menedzserek karriertervezését mutatta be a kereslet-kínálati szemszögéből vizsgálva. Interim szakértőként négy kulcskompetencia szükségességére hívta fel a figyelmet. Ezek a rugalmasság, adaptivitás, együttműködés és proaktivitás. Tendenciaszerűen egyre nagyobb az igény a vállalatoknál a külsős szakemberekre, akik akár projekt jelleggel képesek a kitűzött feladatokat, változásokat sikeresen menedzselni. Az is látszik, hogy felsővezetői szintű interim menedzserek mellett egyre gyakrabban igényelnek nemzetközi vállalatok középvezetőket, generalistákat és specialistákat is.

Dr. Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus, pletykakutató arról beszélt, hogy a láthatatlan és az informális kommunikáció mindig is létezett, ám napjainkban már mérhető is. A szervezet kommunikációjának alapos megismerésével többet tudhatunk meg egymásról, erősödnek a csatornák, javul a szervezeti légkör és csökken a fluktuáció. Mindehhez elengedhetetlen, hogy a vállalatvezetés ismerje és uralja a kommunikációt.

Bárdos András a Színház – és Filmművészeti Egyetem rektorhelyettese izgalmas kérdést járt körbe: Hogyan lehet egyszerűen fogalmazni. 30 éves oktatási és médiatapasztalatának számtalan színes titkába avatott be, nagyon szemléletesen mutatta be többek között a kommunikáció három alapvető pontját: a nyílhegy elméletet, a figyelmes hallgatás fontosságát és annak a jelentőségét, hogy ismerjük a célcsoportunkat. Mindezek együttes megléte szükséges ahhoz, hogy célt érjen a kommunikációnk akár az üzleti életről, akár a magánéletről van szó.

Dr. Fülöp Márta szociálpszichológus a rivalizálás és a verseny (versengés) közti összefüggéseket és különbségeket mutatta be. Nemzetközi kutatási tapasztalatai rávilágítottak a népek együttműködési kultúrájának külkönbözőségeire, amely interkulturális kommunikációként napi problémákat okozhat multinacionális vállalatoknál. A bemutatott modellek egyértelművé tették, hogy a szervezeteken belüli együttműködés, kooperáció sokkal tudatosabb törődést, fejlesztést igényel, hiszen emberek, személyiségek, egók kerülnek véletlenszerűen egymás mellé, akiknek egymáshoz való viszonya alapvetően meghatározza a gazdasági célok elérésének hatékonyságát.

Mezriczky László, az Ispiro Consulting ügyvezető igazgatója gyakorlati példákat sorolt előadásában. Itt derült fény a 12 millió forintos levél titkára, a 98%-os elégedettségnövekedés fortélyaira, illetve a 10-szeresen kifizetődő irodaavató kommunikációra. Az előadás része volt a Coloplast HR igazgatójának videó üzenete is, amelyben arról beszélt, hogy cégüknél milyen rejtett összefüggésekre, potenciális konfliktusforrásokra derített fényt az Ispiro által végzett kutatás, illetve milyen konkrét előrelépést jelentett a középvezetők tudatos kommunikációs fejlesztése, vagy például a változások vizualizálása munkatársak számára. Előadásának záró mondata talán a szakmai nap lényegének is az összefoglalója lehet: a vállalati belsőkommunikációban nagyon sok tartalék van, konkrét megtakarítások érhetők el. Ennek igen is érdemes utánajárni!

Kapcsolódó bejegyzések