A lean-kommunikáció

Majd a jövő hónap hetedikén elindul a projekt, és utána megy minden, mint a karikacsapás. Vagy mégsem? A projektkommunikáció jelentőségéről már írtunk korábban: most arról lesz szó, hogy szakszerű kommunikáció nélkül a lean bevezetése sem lehet sikeres. A szakszerű kommunikáció ebben az esetben azt jelenti, hogy a leant brandinggel is meg kell fogni, buy-in-re van szükség: a leant a kommunikáció viszi be a vállalatba és tartja is meg ott.

De miért van erre szükség? A leant ma – eredeti céljával sokszor éppen ellentétesen – a dolgozók gyakran veszteségként élik meg. Ezért lényeges, hogy egy közös jövőkép platformjaként brandeljük, és pozicionáljuk – így lehet a leannek, mint közös jövőképnek az alapja a veszteségcsökkentés, mint attitűd. Természetesen csak akkor, ha a szervezet összes szereplője tudja, hogy az ő tevékenysége költségvonzattal jár, és ennek csökkentése azt a mozgásteret növeli, amely a vállalatban mindenkinek egyformán érdeke.

A lean negatív megítélésének számos oka lehet, különösen a gyártó és a termelő szervezetekben. Információhiány, értetlenség és félreértelmezés, az ebből eredő túlmisztifikálás, a változásoktól való félelem – ráadásul a mai fluktuációs helyzetben még nehezebb bevezetni a leant, mert kevesebb a stabil pont a szervezetben. Számos téves és veszélyes tévképzet és pletyka alakulhat ki. Például: a lean többletfeladatot jelent, vagy: növeli a költségeket. Mi a magyarázata annak, hogy ezek a gondolatok elterjedhetnek a vállalati közösségekben, miközben tisztában vagyunk a lean értékeivel? A legtöbb esetben nincs világos célmegjelölés, hiányzik a bevonás, a kollégák közvetlen megszólítása. Ha a vezetés a kezdeteknél elmulasztja az értelmezést, a pozicionálást, akkor nem csoda, ha beindul az ellenállás, a szabályok felpuhítása, a megúszás.

A lean-kommunikáció célja, hogy a munkatársak átlássák az összefüggéseket, megértve, hogy máshol ez hogyan működik, miben jó ez nekik – hogy az emberek érezzék: értük is van a lean. Hiszen mindez az ő munkájuk könnyítéséről, az ésszerűsítésről, a biztonságosságról és végül, de nem utolsó sorban a stabil, megtervezett munkakörnyezetről is szól.

Ehhez azonban nem elég, hogy a középvezetők vagy a team-leaderek kapnak egy nyomtatott sorvezetőt (gyakran sajnos ez is hiányzik). Olyan kommunikációs stratégiára van szükség, ami együttesen vesz figyelembe gyárat és embert, és egységes szempontokat, feladatokat, feltételeket biztosít. Amely akciótervek megvalósítását teszi lehetővé, s amellyel megértethető, hogy a lean megvalósítása a vállalat minden dolgozója számára közös érdek.

Kapcsolódó bejegyzések