Könnyű lehet a szobatudósok élete, hiszen az elmélet sterilitásából szemlélheti a világ történéseit. Így lényegében bántatlanul leírhat akármit, hiszen valós, mérhető következményekkel nem kell számolnia. Ha viszont az üzleti életben, vállalati környezetben szeretne maradandót alkotni, akkor muszáj kilépnie a valós életbe, ahol esik, fúj, ahol lőnek, ahol a lét a tét. És rájön arra, hogy az általa alkotott modellekkel, logikusnak tűnő elképzelésekkel teleírt papírlapjai egy részéből legfeljebb papírcsákót hajtogathat, mert ott kint, a történések közepében valahogyan mindig másként alakulnak a dolgok.
Szerencsére az elmúlt években minket is az “utca nevelt”, vagyis időnk legnagyobb részét kint töltöttük a terepen, vállalatoknál, vezetői és munkatársi közösségekben, és megtanultuk, hogy minden tanácsnak, javaslatnak, koncepciónak és stratégiának az üzleti környezet, a versenyhelyzet a mércéje.
Az elmúlt hónapok úgy hozták, hogy még ennél is közelebb kerülhettem a frontvonalhoz, valós emberkísérlet alanya lehetek: lehetőséget kaptam arra, hogy több szervezetben is vezetői feladatokat lássak el – megtartva persze eddigieket is. Igazi komfortzóna-elhagyó helyzet, amiért a mi szakmánkban illik nagyon is hálásnak lenni, így a rengeteg élményt, tapasztalást szeretném feldolgozni és az érdekesebbeket meg is osztani az olvasóval.
Első jelentés: jobb kint, mint bent!
Ez az örökérvényű mondás Shrek-től származik. Bár ő másra értette, én viszont egyetértek vele, ha arról van szó, hogy az üzletben az igazság odaát, odakint, vagyis piacon van. Élő ügyfelet látni mindig nagy élmény, beszélni vele meg különösen. Főleg azért, mert mindig ad olyan szempontokat, amelyekre a legalaposabb tervezés, a legösszetettebb fejlesztői algoritmus sem gondol. Ezek a szempontok abból fakadnak, hogy többszörösen összetett piacon dolgozunk: ügyfelünk ügyfelének az ügyfele meglebbenti szárnyát és azonnal módosul a forecast, változik az árazás, a megrendelési összetétel. És mivel ügyfelünk minimum egy lépéssel közelebb áll saját piacához, mint mi, jobban informált nálunk, ezt fogadjuk el! Az információ tehát az üzletben is hatalom. Ha ő mondja, annak valószínűleg nagyobb a valóságalapja, mint ha a tárgyalóban magunk akarnánk kitalálni bármit. Ez lényegében mindenre igaz: a termékfejlesztésre, az árképzésre, vagy éppen a kommunikáció tartalmára.
És miért érdemel szót mindez? Mert az ügyféllel nem csak és főleg nem az értékesítőknek kell találkoznia, hanem lehetőleg minél több vezetőnek, hogy lássák, értsék napi munkájuk valódi értelmét, legyen viszonyítási pontjuk, kaphassanak visszajelzést arról, hogy amit és ahogyan csinálnak, az úgy jó-e a piac szerint. A visszajelzés aranyat ér, szóban felmérés kérdőív formájában – csak legyen párbeszéd. Mert a nap végén az ügyfél fizeti a számlát.