Startup branding

Erős brand kell-e egy startupnak, vagy sem? A válasz nem annyira egyértelmű, mint elsőre gondolhatnánk. Tegyük fel, hogy például van egy ötletünk, ami köré szerveződik egy jó kis csapat, és éjt nappallá téve közösen agyalunk a kivitelezésen, majd egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy startup-szerű képződménybe kerültünk. Ettől nem ijedünk meg, hanem létrehozzuk a céget, de közben nem csökkentve a tempót lelkesen folytatjuk a munkát, mert izgat, mert érdekel, mert áramlik a csí. Eljutunk egy pontig, amikor először előtűnik a ködből a termék, és ettől akkora adrenalin fröccsöt kapunk, hogy elkezdünk a továbblépésen gondolkodni. Tényleg, merre is vezethet innen az út? Minimum két irányba: ha van akkora önbecsülésünk, ambíciónk és persze anyagi hátterünk, akkor a magunk erejéből megyünk tovább. Ha az előbbi feltételek közül hiányzik egynéhány, és mondjuk leginkább a pénz, akkor dönthetünk úgy is, hogy megriszáljuk magunkat, hátha ránk kacsint egy befektető, vagy éppen egy globális piaci játékos, akinek pont a mi cuccunk hiányzik a teljességhez, és egy jól irányzott mozdulattal visszautasíthatatlan felvásárlási ajánlatot tesz. Mindkettő jó tud lenni, mindkettőt meg lehet célozni.

Kanyarodjunk most vissza az eredeti kérdéshez: akkor milyen erős arculatot építsünk startapunknak? A válasz talán már sejthető. Ha magunk visszük tovább a boltot, úgy kell felépíteni a cég, termék egyéniségét, hogy az masszívan megállja a helyét bármilyen kiterjedtségű piaci versenyben is. Erős brand = jobb megkülönböztethetőség. Ha viszont annak van nagyobb esélye, hogy lenyeletjük magunkat egy nagyobb hallal, akkor érdemes figyelembe venni, hogy az a valaki majd integrálni akarja a termékünket saját portfóliójába, és ehhez bizony nem az a legelőnyösebb, ha egy már bevezetett, és mondjuk jól beazonosított márkát dobunk be a közösbe. Hagy színezze csak át a vevő, ha már szemmel jól látható összegért átadtunk neki mindent.

Kapcsolódó bejegyzések