fbpx

A csökkenés boom-ja

Napjainkra címke lett belőle: a fenntartható csökkenés egyre ismertebb kategória, mint ahogy a csökkenés is egyre inkább hétköznapi része az életnek: vállalati szintű menedzsmentjéről már esett szó ezeken a hasábokon.

Csökken a bevétel, a forgalom, a létszám – és még mi minden? Például érzések: egyéni és közösségi egyaránt. Csökken a biztonság érzése, a hátradőlő nyugalomé, a stabilitásé, és mindezekkel együtt bizony a jókedv, a lendület, a jövőbe tekintő innovatív láz is apad. Senki nem gondolja már, hogy hamarosan minden olyan lesz, mint régen.

És megszületik a félelem… Sajátos helyzet, amikor a létszámleépítéssel, a juttatások megfogásával küszködő vállalatban eluralkodik a csökkenés által generált negatív érzés, és nyomasztó hangulatként telepszik rá a céges hierarchiának a különböző szintjeire. Lassan, alattomosan kúszik be, mérgezve a kedvet, az innovativitást, az elkötelezettséget – ettől lesz még veszélyesebb.

Információ, magyarázat és üzenet híján kibontakoznak azok a sötét, apatikus, mélabús monológok, melyek azután osztályok közötti dialógusokká fajulva keretszinten blokkolhatnak folyamatokat. Úgysem lesz jobb, úgysem lesz több, úgyse biztos semmi – ha a vezető hagyja, hogy ezek az önszerveződő mantrák beágyazódjanak a csoportok mindennapjaiba, olyan veszteségekkel is számolnia kell, melyeket kommunikációval ki lehetett volna védeni.

Olyan kommunikációval, mely érti a beosztottak félelmeit, és artikulálja is a megértést, mely akkor is működik, ha csak kevés információ áll rendelkezésre. Olyannal, ami beépíti a „külvilág” változásainak magyarázatát, mert bizony a dolgozó sokszor a főnököt teszi felelőssé a piac kiszámíthatatlanságáért. Márpedig nem a főnök tartja el a dolgozót, hanem a piac a vállalatot.

A csökkenés-menedzsment része a kommunikáció is. Külföldön és itthon is van rá példa, hogy szakértők kifejezetten a válság következményeit csillapító folyamatokkal, termékekkel, tréningekkel támogatják a vállalati belső kommunikációt. Mert most engedhető meg a legkevésbé, hogy a kiválóság, az elkötelezettség, az innováció csökkenjen: amit most elveszítnünk, azt majdnem képtelenség újraépíteni.

Kapcsolódó bejegyzések